What are sample essays on retelling a legend or fairy tale for students in Vietnam? What are selected texts for teaching grade 5 Vietnamese Language subject?
What are sample essays on retelling a legend or fairy tale for students in Vietnam?
>>>Guide on how to retell a legend or fairy tale for students in Vietnam<<<
Writing an essay to retell a legend is one of the requirements in the grade 5 Vietnamese Language program.
Essay on the Legend of Thánh Gióng Thánh Gióng – Hero of the Vietnamese Từ thuở ấu thơ, em đã được bà kể cho nghe câu chuyện về Thánh Gióng, một vị anh hùng của dân tộc Việt Nam. Câu chuyện ấy đã in sâu trong tâm trí em, trở thành một phần ký ức đẹp đẽ. Ngày xửa ngày xưa, ở một làng quê nọ, có một cặp vợ chồng hiếm muộn. Sau bao năm mong ngóng, họ mới sinh được một cậu con trai. Cậu bé lớn lên rất lạ, ba tuổi mà vẫn nằm một chỗ, chẳng biết nói biết cười. Khi đất nước có giặc Ân xâm lược, cậu bé bỗng nhiên ngồi bật dậy, đòi ngựa sắt, roi sắt để đi đánh giặc. Vua nghe tin, sai người mang đủ thứ đến cho cậu. Kì lạ thay, cậu bé lớn nhanh như thổi, áo quần vừa mặc đã chật, ngựa sắt to dần lên, đến nỗi không ai có thể cưỡi nổi. Cậu bé vươn vai một cái, biến thành một tráng sĩ oai phong lẫm liệt, cưỡi ngựa sắt, cầm roi sắt, xung trận đánh giặc. Tráng sĩ đánh giặc rất hay, roi sắt vung đi vung lại, quân giặc chết như ngả rạ. Cuối cùng, giặc tan vỡ, tráng sĩ đuổi giặc đến tận chân núi Sóc Sơn. Đến đây, tráng sĩ cởi bỏ áo giáp, rồi cưỡi ngựa sắt bay lên trời. Sau khi thắng trận, vua sai người tìm khắp nơi để thưởng công cho tráng sĩ nhưng không thấy. Chỉ còn lại bộ áo giáp sắt và một dấu chân rất lớn. Vua sai người đem áo giáp về, lập đền thờ ở quê nhà của tráng sĩ và phong cho ông là Phù Đổng Thiên Vương. Câu chuyện về Thánh Gióng không chỉ là một câu chuyện cổ tích mà còn mang ý nghĩa sâu sắc. Hình tượng Thánh Gióng tượng trưng cho sức mạnh của nhân dân ta, khi đất nước lâm nguy, luôn có những người anh hùng đứng lên bảo vệ Tổ quốc. Em rất thích hình ảnh Thánh Gióng khi còn bé, một cậu bé hiền lành, chất phác nhưng lại mang trong mình sức mạnh phi thường. Khi đất nước cần, cậu đã không ngần ngại hi sinh bản thân để bảo vệ quê hương. Câu chuyện về Thánh Gióng đã dạy em rất nhiều điều. Em học được lòng yêu nước, tinh thần đoàn kết, sự dũng cảm và tài trí của cha ông ta. Em cũng hiểu được rằng, mỗi người chúng ta đều có trách nhiệm bảo vệ đất nước, giống như Thánh Gióng đã làm. Em sẽ luôn nhớ mãi câu chuyện về Thánh Gióng và cố gắng học tập thật tốt để trở thành một người có ích cho xã hội. |
Example 2: Write an essay retelling the fairy tale "Ăn khế trả vàng"
Ăn khế trả vàng - A Lesson on Greed Ngày xửa ngày xưa, có hai anh em sống nương tựa vào nhau. Khi cha mẹ mất, người anh tham lam chiếm hết gia tài, chỉ cho người em một túp lều nhỏ và cây khế ở góc vườn. Người em chăm chỉ vun xới cho cây khế, mong nó sớm ra quả. Một hôm, cây khế trĩu quả, chim Phượng Hoàng đến ăn. Người em ngây thơ, không dám xin gì. Thấy vậy, chim Phượng Hoàng bảo: “Ăn một quả, trả một cục vàng. May túi ba gang, mang theo mà đựng.” Người anh nghe thấy thế, lòng tham nổi lên. Hắn bảo vợ may túi thật to để đựng thật nhiều vàng. Khi chim Phượng Hoàng đến, hắn ăn một quả khế rồi giở túi ra đựng vàng. Nhưng túi quá to, vàng vừa rơi vừa vãi xuống biển. Cuối cùng, hắn ôm túi rỗng, chìm nghỉm xuống biển. Người em vì quá ngây thơ nên không được gì. Nhưng chàng không hề oán trách số phận. Chàng vẫn chăm chỉ làm việc, sống lương thiện. |
Example 3: Write an essay retelling the fairy tale "Sơn Tinh - Thủy Tinh"
Sơn Tinh, Thủy Tinh và nỗi buồn của biển cả
Xưa kia, khi đất trời còn non trẻ, có một chàng trai tên Thủy Tinh, chúa tể của biển cả. Biển cả bao la là ngôi nhà của chàng, nơi chàng tung tăng bơi lội cùng muôn loài sinh vật biển. Thủy Tinh yêu biển cả tha thiết, chàng yêu từng con sóng, từng hạt cát, từng cơn gió biển mằn mặn. Khi nghe tin công chúa Mị Nương cần tìm chồng, Thủy Tinh đã không ngần ngại vượt ngàn trùng sóng đến cầu hôn. Chàng mang theo lễ vật vô cùng quý giá, là những sản vật quý hiếm của biển cả. Nhưng số phận đã không đứng về phía chàng, công chúa Mị Nương đã chọn Sơn Tinh. Dù đau lòng nhưng Thủy Tinh vẫn chấp nhận. Tuy nhiên, tình yêu dành cho Mị Nương và nỗi buồn vì thất bại đã khiến chàng trở nên giận dữ. Hàng năm, vào mùa mưa lũ, Thủy Tinh lại dâng nước lên để đánh Sơn Tinh, mong giành lại Mị Nương. Nhưng năm nào cũng vậy, Sơn Tinh đều chiến thắng. Dù vậy, Thủy Tinh không hề nản lòng. Chàng vẫn kiên trì năm này qua năm khác, như một lời khẳng định tình yêu mãnh liệt của mình. |
*Note: Information is for reference purposes only./.
What are sample essays on retelling a legend or fairy tale for students in Vietnam? What are selected texts for teaching grade 5 Vietnamese Language Language subject? (Image from Internet)
>>> See more: Guidance on composing synonymous words and clauses in grade 5 Vietnamese Language
>>> See more: How to write a descriptive essay about scenery in grade 5 Vietnamese Language?
>>> See more: Outline a descriptive essay about scenery for grade 5 students in Vietnam
>>> See more: Top 10 short and best descriptive essays about scenery for grade 5 students in Vietnam
>>> See more: Guide to prepare the lesson "Trước cổng trời" in grade 5 Vietnamese Language
>>> See more: Guide to preparing for "Đồng dao mùa xuân" in for grade 7 students in Vietnam
>>> See more: Required achievements in grade 5 Vietnamese Language
>>> See more: Required reading speed for grade 3 students in the new program in Vietnam
>>> See more: Required achievements in grade 4 Vietnamese Language according to the 2018 program
What are selected texts for teaching grade 5 Vietnamese Language Language subject?
Based on Section IX Appendix of the General Education Program for Literature issued together with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the suggested selection of texts in grade 5 Vietnamese Language curriculum will be as follows:
- Based on the criteria for selecting texts (stated in section V) and the requirements for selecting texts (stated in section VIII), the program builds a list of (language material) suggesting selection at levels.
This list of texts is not all of the materials for the classes but only serves as examples illustrating genres, types of texts, themes, and suitability with age perception and psychology, aimed at meeting the achievement requirements in reading, writing, speaking, and listening for each grade.
To be convenient and flexible in choosing materials, texts are suggested according to group classes: Grades 1, 2, and 3; Grades 4 and 5; Grades 6 and 7; Grades 8 and 9; Grades 10, 11, and 12 (The name of the text in all classes is arranged alphabetically).
Textbook authors can base this directory to select and find additional equivalent texts in terms of genre and difficulty to compile as long as they meet the criteria (stated in section V) and the text selection requirements (stated in section VIII).
- The texts (materials) suggested in this directory are arranged according to the type and genre of text (story, poetry, drama, narrative, expository, information).
The number of texts in each type, genre varies, depending on the achievement requirements of the program.
The list includes new texts and those that are used, or are being used in current textbooks (reallocated to suit the achievement requirements of the classes), ensuring harmony between inheritance and innovation. For informational texts, the list does not introduce specific titles but only states themes and types of texts for textbook authors to choose freely.
Authors in this list appear only once throughout all three educational levels, except for several mandatory author works stated in the program.
To provide textbook authors with guidelines on selecting appropriate texts for class groups, this list includes distribution directions even for mandatory works.
GRADES 4 AND 5
*Stories, Prose
- Chuyện của Thần Nông (Vietnamese Fairy Tale)
- Guess How Much I Love You (Comic - Sam McBratney, A. Jeram)
- Có con giun đất (Vietnamese Folktale)
- The King's Wish (Greek Mythology)
- Kì diệu rừng xanh (Nguyễn Phan Hách)
- Một người chính trực (Quỳnh Cư, Đỗ Đức Hùng)
- Mua kính (Vietnamese Folktale)
- Những ngày thơ ấu (Nguyên Hồng)
- Heart (E. Amicis)
- Phân xử tài tình (Vietnamese Fairy Tale)
- Quê nội (Võ Quảng)
- Sự tích cây nêu ngày Tết (Vietnamese Fairy Tale)
- Thái sư Trần Thủ Độ (Ngô Sĩ Liên)
- Thư gửi các học sinh (Hồ Chí Minh)
- Thương nhớ ngón tay (Trích Vừa nhắm mắt vừa mở cửa sổ - Nguyễn Ngọc Thuần)
- Totto-chan, the Little Girl at the Window (K. Tetsuko)
- In the Jungle (Excerpt from "The Jungle Book" - R. Kipling)
- ...
*Poetry, Folk Songs, Riddles
- Bài ca về trái đất (Định Hải)
- Bè xuôi sông La (Vũ Duy Thông)
- Biển (Khánh Chi)
- Bến cảng Hải Phòng (Nguyễn Hồng Kiên)
- Ca dao về tình cảm gia đình
- Cao Bằng (Trúc Thông)
- Câu đố dân gian về sự vật, hiện tượng
- Chợ Tết (Đoàn Văn Cừ)
- Dòng sông mặc áo (Nguyễn Trọng Tạo)
- Em nghĩ về trái đất (Nguyễn Lãm Thắng)
- Lượm (Tố Hữu)
- Sắc màu em yêu (Phạm Đình Ân)
- Tiếng đàn ba-la-lai-ca trên sông Đà (Quang Huy)
- Trẻ em hôm nay, thế giới ngày mai (Phùng Ngọc Hùng)
- Truyện Kiều (Nguyễn Du)
- Truyện cổ nước mình (Lâm Thị Mỹ Dạ)
- Trước cổng trời (Nguyễn Đình Ảnh)
- ...
*Plays
- The Fox Fell into the Well (Aesop)
- The Blue Bird (M. Maeterlinck)
- Hoàng tử - Công chúa và chín vị thần... bị bắt (Minh Phương)
- Lòng dân (Nguyễn Văn Xe)
- Người công dân số Một (Hà Văn Cầu - Vũ Đình Phòng)
- ...
*Informational Texts
- Book or Film Introductions.
- Simple Instructions for Carrying Out a Task or Using a Product.
- Thank You or Apology Letters, Inquiry Letters; Request Forms (requesting leave of absence, requesting enrollment); Invitations, Job Reports, Activity Programs.
- Explanatory Texts about Natural Phenomena.
- Process Descriptions.
- Advertisement Texts (flyers, posters,...).
- ...
What are 05 core qualities for grade 5 students in Vietnam?
According to the Education Program issued with Circular 32/2018/TT-BGDĐT (with some content amended by Article 1, Article 2 Circular 13/2022/TT-BGDĐT), 05 core qualities that grade 5 students must achieve the following requirements:
(1) Patriotism
- Love nature and take practical actions to protect it.
- Love the homeland, love the Fatherland, and respect national symbols.
- Reverence and gratitude for laborers and those who have contributed to the homeland, the country; participate in activities honoring and memorializing those who have contributed to the homeland, the country.
(2) Compassion
- Love everyone:
+ Caring and loving relatives in the family.
+ Caring friends and teachers; encouraging and motivating friends.
+ Respect the elderly; help the elderly, sick, disabled; show kindness and help younger siblings.
+ Share with friends in difficult circumstances, friends in remote areas, disabled people, and people affected by natural disasters.
- Respect for differences among people:
+ Respect the differences of classmates in dressing, character, and family circumstances.
+ Do not discriminate, divide friends.
+ Willing to forgive wrong actions of friends.
(3) Diligence
Keen to learn
- Attend school regularly and on time.
- Frequently complete learning tasks.
- Eager to learn, love reading to expand knowledge.
- Be conscious of applying learned knowledge and skills from school to daily life.
Diligent in work
- Regularly participate in family tasks suitable for oneself.
- Regularly participate in school, class, community tasks suitable for oneself.
(4) Honesty
- Be honest and straightforward in learning, working, and daily activities; boldly express personal opinions.
- Always keep promises; boldly admit mistakes, correct mistakes, and defend what is right and good.
- Do not take the belongings, money of relatives, friends, teachers, and others without permission.
- Do not condone dishonest acts in study and life.(5) Responsibility
Responsibility to oneself:
- Be conscious of maintaining hygiene, exercising the body, and taking care of health.
- Have awareness of disciplined living.
Responsibility to family:
- Be conscious of maintaining and preserving personal and family belongings.
- Do not waste food and drinks; be conscious of saving money, electricity, and water at home.
Responsibility to school and society:
- Voluntarily adhere to the school's regulations and collective rules; maintain general hygiene; protect public property.
- Do not cause disorder, quarrel, or fight.
- Remind friends to comply with school rules; remind relatives to adhere to public regulations and customs.
- Be responsible for the tasks assigned at school and in class.
- Actively participate in collective activities and social activities appropriate for their age.
Responsibility to the living environment:
- Be conscious of caring for and protecting greenery and useful animals.
- Be conscious of maintaining environmental hygiene, do not litter indiscriminately.
- Do not condone actions that harm nature.
Download Annex issued together with Circular 32/2018/TT-BGDDT: (Note: Some content in this file is amended by Article 1, Article 2 Circular 13/2022/TT-BGDDT).
Other related articles:
See more Guidance on preparing Vietnamese Language music lesson for grade 4 students
See more Guidance on preparing "Tuổi ngựa" lesson for grade 5 students in Vietnam
See more Guidance on preparing "Ngôi sao sân cỏ" lesson for grade 5 students in Vietnam
See more Preparing the lesson "Tiếng hạt nảy mầm" for grade 5 students in Vietnam
See more Preparing the lesson "Bến sông tuổi thơ" for grade 5 students in Vietnam
See more Guidance for preparing the lesson "Tôi đi học" for grade 8 students according to Canh Dieu curriculum in Vietnam
- Regulations of the 2nd National Beautiful Vietnamese Handwriting Contest in 2024
- What is the structure of the Thinking Skills Assessment (TSA) examination in 2025 in Vietnam?
- When did Ho Chi Minh Campaign end? What are the perspectives on constructing the general educational curriculum for lower secondary education in the subject of History and Geography in Vietnam?
- Guidelines on registering for a Violympic account for the 2024 - 2025 academic year for students in Vietnam
- Illustrative questions for the scientific/problem-solving thinking of the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 in Vietnam
- Compilation of reading comprehension questions for the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 in Vietnam
- What are 9 prohibited acts during the enforcement of Martial Law in Vietnam? Are students in Vietnam responsible for understanding the Law?
- What is the IOE Exam? What are instructions for registering for the IOE Exam on the Internet for general education students in Vietnam?
- Vietnam: What is the school-level Violympic competition schedule for the 2024 - 2025 academic year? How many days are left until the competition?
- How many Army Corps does the People's Army of Vietnam currently have?