Sample letter for the 54th edition of the UPU International Letter-Writing Competition
What is the sample letter for the 54th edition of the UPU International Letter-Writing Competition?
The theme of the sample letter for the 54th edition of the UPU International Letter-Writing Competition is "Imagine you are the ocean. Write a letter to someone explaining why and how they should take good care of you."
Below is a sample letter in Vietnamese:
Biển Cả, ngày ... tháng ... năm 2025
Gửi loài người thân yêu,
Ta là Đại Dương – nơi bao la rộng lớn bao phủ hơn 70% bề mặt Trái Đất, cũng là ngôi nhà của hàng triệu sinh vật kỳ diệu và nguồn sống của các ngươi. Hôm nay, ta muốn gửi đến các ngươi một bức thư, không phải để trách móc mà để tâm sự, chia sẻ và hy vọng rằng các ngươi sẽ hiểu và bảo vệ ta tốt hơn.
Có lẽ các ngươi chưa biết, ta đã tồn tại hàng tỷ năm, nuôi dưỡng sự sống đầu tiên trên hành tinh này. Ta cung cấp oxy, điều hòa khí hậu và đem đến nguồn thức ăn dồi dào cho các ngươi. Mỗi con sóng vỗ bờ đều mang trong mình câu chuyện của thời gian, của sự sống, và của chính các ngươi.
Nhưng thời gian trôi qua, ta ngày càng kiệt quệ. Các ngươi đã vô tình làm tổn thương ta bằng hàng triệu tấn rác thải nhựa, hóa chất độc hại và tiếng ồn từ các tàu thuyền. Ta đau đớn khi thấy những chú cá voi mắc kẹt trong lưới nhựa, những rạn san hô mất màu vì ô nhiễm, và những loài sinh vật biển phải gào thét trong im lặng vì mất đi môi trường sống.
Loài người thân yêu,
Nếu ta không còn xanh thẳm và đầy sức sống, thì tương lai của các ngươi cũng sẽ trở nên ảm đạm. Ta không muốn điều đó xảy ra, bởi ta yêu các ngươi – những đứa con đã lớn lên bên bờ biển, đã vui đùa với sóng nước và mơ về những chân trời xa xôi.
Để bảo vệ ta và bảo vệ chính mình, các ngươi hãy:
Giảm thiểu rác thải nhựa: Hãy ngừng sử dụng các sản phẩm nhựa dùng một lần và thay thế bằng các vật liệu thân thiện với môi trường.
Sử dụng tài nguyên biển bền vững: Đừng khai thác quá mức hải sản và tài nguyên khoáng sản. Hãy cho ta thời gian để tái tạo và phục hồi.
Bảo vệ hệ sinh thái biển: Thành lập các khu bảo tồn biển và ngừng việc đánh bắt bừa bãi để các loài sinh vật biển được sống an lành.
Nâng cao ý thức cộng đồng: Hãy giáo dục cho trẻ em – thế hệ tương lai – biết yêu quý và bảo vệ ta ngay từ khi còn nhỏ.
Loài người thân yêu,
Ta hy vọng rằng các ngươi sẽ lắng nghe tiếng sóng vỗ, cảm nhận nhịp thở của đại dương và thấu hiểu những lời khẩn cầu này. Nếu các ngươi biết yêu thương ta, ta sẽ mãi mãi bao bọc, che chở và nuôi dưỡng sự sống trên hành tinh xanh này.
Ta luôn ở đây, rộng lớn và bao dung, chờ đợi sự thay đổi từ các ngươi.
Mãi yêu thương,
Đại Dương
Note: The sample is for reference only!
Sample letter for the 54th edition of the UPU International Letter-Writing Competition (Image from the Internet)
What are the educational content requirements for lower secondary school in Vietnam?
Based on Article 30 of the Education Law 2019 defining the requirements for general education content and methods:
Article 30. Requirements on Content and Methods for General Education
- The general education content must ensure generality, fundamentality, comprehensiveness, vocational orientation, and systematic; it must be connected to practical life, suitable to the psychological age of students, and meet the educational goals of each educational stage.
- The content requirements for general education at different educational stages are as follows:
a) Primary education must ensure students a holistic foundation development in physical, emotional, and social skills; simple and necessary understanding of nature, society, and humanity; social moral awareness; basic skills in listening, speaking, reading, writing, and mathematics; habits of physical training, maintaining hygiene; initial understanding of singing, dancing, music, and fine arts;
b) Lower secondary education consolidates and develops what is learned in primary education, ensuring students obtain basic general knowledge of Vietnamese, mathematics, national history; other knowledge in social sciences, natural sciences, law, information technology, foreign languages; have minimum necessary practical knowledge about technology and vocational orientation;
c) Upper secondary education consolidates and develops what is learned in lower secondary education, completing the contents of general education; assures basic comprehensive and vocational general knowledge, with enhanced content in some subjects to develop capacity, meet students’ aspirations.
[...]
Lower secondary education requirements consolidate and develop content that was learned in primary education, ensuring students have a fundamental understanding of Vietnamese, mathematics, national history; other knowledge in social sciences, natural sciences, law, information technology, foreign languages; and minimum necessary practical knowledge in technology and vocational orientation.
What levels of education does general education in Vietnam include?
According to Article 6 of the Education Law 2019 defining the national education system:
Article 6. National Education System
- The national education system is an open, inter-level education system comprising formal education and continuing education.
- The educational levels and training levels of the national education system include:
a) Early childhood education, including nursery education and kindergarten education;
b) General education, including primary education, lower secondary education, and upper secondary education;
c) Vocational education training levels including elementary, intermediate, college levels, and other vocational training programs;
d) University education including bachelor, master’s, and doctoral training levels.
[...]
According to the above regulations, general education includes primary education, lower secondary education, and upper secondary education.









