What is the exam papers for mid-semester of first semester of grade 10 Literature in Vietnam (with answers)? What Vietnamese Language knowledge are taught to grade 10 Literature students in Vietnam?
What is the exam papers for mid-semester of first semester of grade 10 Literature in Vietnam (with answers)?
Below are 05 exam papers for mid-semester of first semester of grade 10 Literature in Vietnam:
SỞ GD & ĐT … TRƯỜNG THPT ……… -------------------- ĐỀ THI GIỮA KÌ 1 Năm học: 2024 – 2025 Môn thi: NGỮ VĂN Thời gian làm bài: 90 phút (không kể thời gian giao đề) ------------------- PHẦN I: ĐỌC – HIỂU (4,0 điểm) Đọc đoạn văn bản sau và thực hiện các yêu cầu bên dưới: Trước khi có Trời đất, vũ trụ chỉ là một khối khí hỗn độn, trong đó không có ánh sáng và âm thanh. Tại trung tâm có một cục đá lớn đã thọ khí Âm Dương chiếu diệu rất lâu đời, nên đã thâu được các tính linh thông của vũ trụ mà tạo thành thai người. Sau 10 tháng 16 ngày (có tích là qua 18.000 năm thai nghén), đúng giờ Dần, một tiếng nổ vang, khối đá linh ấy nứt ra, một vị Linh Chân hy hữu ra đời, là Thần mang hình hài như con người được gọi là Bàn Cổ. Ngài cảm thấy không gian này vô cùng chật chội, liền dùng một cái rìu phá tan khối hỗn độn. Khối hỗn độn ấy mở ra, chia làm hai phần: phần nhẹ mà trong mỗi ngày đều bay lên cao, vì thế hình thành bầu trời; phần nặng mà đục mỗi ngày đều rơi xuống thấp, vì thế hình thành mặt đất. Giữa Trời và Đất, Bàn Cổ cũng mỗi ngày lớn lên một trượng. Ngài càng lớn càng cao, trở thành đầu đội trời, chân đạp đất, một người cao lớn không ai sánh nổi. Vừa sinh ra thì vị ấy tập đi, tập chạy, tập nhảy, hớp gió nuốt sương, ăn hoa quả, dần dần lớn lên, mình cao trăm thước, đầu như rồng, có lông đầy mình, sức mạnh vô cùng. Một ngày kia, Bàn Cổ chạy qua hướng Tây, bắt gặp một cái búa và một cái dùi ước nặng ngàn cân. Bàn Cổ, tay phải cầm búa, tay trái cầm dùi, ra sức mở mang cõi trần. Thuở đó Trời Ðất còn mờ mịt. Ngài ước cho phân biệt Trời Ðất thì nhân vật mới hóa sinh được. Ngài ao ước vừa dứt tiếng thì sấm nổ vang, Thiên thanh, Ðịa minh, vạn vật sinh ra đều có đủ cả. Ngài liền chỉ Trời là Cha, chỉ Ðất là Mẹ, muôn dân là con. Ngài chính là tôn chủ sáng lập thế gian, nên cũng gọi Ngài là Thái Thượng Ðạo Quân. Ngài tự xưng là Thiên tử, tức là con Trời, cai trị muôn dân. Ngài là vị vua đầu tiên của cõi thế gian nên gọi Ngài là Hỗn Độn thị. Tương truyền, Bàn Cổ có ba người con là Phục Hy, Nữ Oa, và Hoa Tư Bàn Cổ thọ được 18.000 tuổi rồi quy tiên. Khi Ngài chết, mắt trái biến thành mặt trời, mắt phải biến thành mặt trăng, máu biến thành sông, mỡ biến thành biển, râu tóc biến thành thảo mộc, thịt biến thành đất đai, tóc biến thành tinh tú, da biến thành cây cỏ, xương cốt và răng biến thành vàng đá, tinh túy biến thành châu ngọc, mồ hôi biến thành mưa. Đầu Ngài biến thành Đông Nhạc Thái Sơn, hai chân biến thành Tây Nhạc Hoa Sơn, ngực và bụng biến thành Trung Nhạc Tùng Sơn, vai trái biến thành Nam Nhạc Hoành Sơn, tay phải biến thành Bắc Nhạc Hằng Sơn. (Theo Thần thoại Trung Quốc- Nguồn: Internet) Câu 1. (1.0 điểm) Xác định thời gian thần thoại, không gian thần thoại của văn bản. Câu 2. (1.0 điểm) Xác định cốt truyện và nhân vật của văn bản. Câu 3. (1.0 điểm) Chỉ ra phép tu từ trong câu văn sau và nêu tác dụng: “Vừa sinh ra thì vị ấy tập đi, tập chạy, tập nhảy, hớp gió nuốt sương, ăn hoa quả, dần dần lớn lên, mình cao trăm thước, đầu như rồng, có lông đầy mình, sức mạnh vô cùng.” Câu 4. (1.0 điểm) Nêu ý nghĩa của truyện thần thoại trên. PHẦN 2: LÀM VĂN (6.0 điểm) Viết bài văn nghị luận phân tích, đánh giá chủ đề và một số hình thức nghệ thuật của truyện ngụ ngôn sau: Câu chuyện Kiến giết Voi Trong một khu rừng rậm có một con voi rất hung dữ. Gặp bất kì loài vật nào, Voi cũng dùng đôi ngà ghê gớm của mình húc chết. Voi chưa chịu thua một loài vật nào. Vì vậy, càng ngày Voi càng kiêu ngạo . |
Download to view all 5 05 exam papers for mid-semester of first semester of grade 10 Literature (with ansnwer).
Note: The information is for reference only
What is the exam papers for mid-semester of first semester of grade 10 Literature in Vietnam (with answers)? What Vietnamese Language knowledge are taught to grade 10 Literature students in Vietnam? (Image from Internet)
What Vietnamese Language knowledge are taught to grade 10 Literature students in Vietnam?
Based on Section V of the General Education Program for Literature issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the Vietnamese language knowledge in Literature for grade 10 students includes:
- Errors in word usage and how to correct them
- Errors in word order and how to fix them
- Rhetorical devices such as insertion, listing: characteristics and effects
- Errors in the coherence of paragraphs and texts: identifying signs and corrections
- Types of texts and genres
+ Expository texts: purposes, writer's viewpoints; how to organize and present arguments, reasoning, and evidence; narrative and expressive elements in expository texts; essays on social issues; essays analyzing and evaluating a literary work; essays about oneself
+ Informational texts: combining linguistic means and non-linguistic communication means; combining expressive methods; the way of reporting and the writer's viewpoint; comprehensive exposition texts; regulations, guides in public places
- How to mark omitted parts in a text, annotate citations, and footnoting
- Non-linguistic communication means: images, statistics, diagrams, charts, etc.
What is the general orientation of the teaching methodology for the Literature subject in Vietnam?
According to the regulations in Section V of the General Education Program for Literature issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the general orientation of the teaching methodology for the Literature subject is as follows:
The Literature program employs educational methods with a general orientation of integrated and differentiated teaching; diversifying forms of organization, methods, and teaching tools; enhancing the activeness, proactiveness, and creativity in learning and applying the knowledge and skills of students.
Based on the program, teachers proactively and flexibly build and organize lessons according to the following directions:
- Implement integrated requirements intra-subject (both knowledge and skills), interdisciplinary, and integration of prioritized educational content (across subjects); conduct differentiated teaching according to students' levels at all grades and contribute to career orientation in high school.
- Train students in reading, writing, speaking, and listening skills; practice, experience receiving and applying Vietnamese language, literature knowledge through various forms of learning activities both in and outside the classroom; focus on utilizing teaching tools, overcoming the habit of teaching by dictation, developing thinking, and training skills in using tools for students.
- Increase and promote students' proactiveness and autonomy; allocate more time for students to study textbooks and learning materials, practice, present, discuss, and defend their study results to enable students to read, write, speak and listen independently according to different requirements and levels; assess the fulfillment of learning tasks by students.
- Vietnam: What is the sample outline of an essay on the analysis of expressions of national spirit in the Poem "Việt Bắc" for 12th-grade students? What patriotic qualities are required for 12th-grade students?
- Vietnam: What are your thoughts on the Poem "Tiếng ru" by To Huu? How many lessons are there in the 12th-grade Literature curriculum per year?
- What are the sample essays describing your grandfather for 5th-grade students in Vietnam? What are the assessment criteria for 5th-grade students in 2024?
- Vietnam: What are the sample social argumentative essays on social media etiquette for 10th-grade students? What Vietnamese knowledge do 10th-grade students learn?
- Vietnam: Why is the French Bourgeois Revolution considered the most thorough one? What learning outcomes are required for 11th-grade students after studying the bourgeois revolution?
- Vietnam: What is the atmosphere? What is the grade at which students are required to master the knowledge of the atmosphere in the History and Geography curriculum?
- Vietnam: Why does the phenomenon of day and night alternation occur on Earth? What is the grade at which students learn about the phenomenon of day and night alternation on Earth?
- What is the newest report template on distance education at the higher education level in Vietnam?
- Vietnam: What are the shortest sample expositions on Ba Den Mountain for 9th-grade students? What learning outcomes are required for the writing process in the 9th-grade Literature curriculum?
- In Vietnam, what does local time mean? What is the grade at which local time is taught in the History and Geography curriculum?