What are sample outlines for a persuasive essay to encourage people to abandon the habit of abusing antibiotics for grade 10 students in Vietnam?
What are sample outlines for a persuasive essay to encourage people to abandon the habit of abusing antibiotics for grade 10 students in Vietnam?
Students can refer to the following sample outlines for a persuasive essay to encourage people to abandon the habit of abusing antibiotics as follows:
Introduction
- Lead into and introduce the issue of the essay:
People need to abandon the misuse of antibiotics as this habit leads to numerous risks that humans face in treating diseases.
Body
- Arrange the points in various orders, combining reasoning and evidence to persuade people to abandon the habit of misusing antibiotics:
+ Explain what antibiotics are, define the misuse of antibiotics, and present the current state of antibiotic misuse in the community.
+ Reasons why people should abandon the habit of misusing antibiotics:
• Misusing antibiotics wastes money.
• Misusing antibiotics complicates the diagnosis and treatment of diseases.
• Misusing antibiotics leads to antibiotic resistance, posing a life-threatening danger.
+ Predict the arguments of those who habitually misuse antibiotics (e.g., relying on the guidance of the drug seller; consulting information online, lack of time to see a doctor, etc.). From there, the writer can refute these arguments. For example, drug sellers are not doctors and lack the knowledge to diagnose and prescribe treatment for patients.
+ How to abandon the habit of misusing antibiotics (e.g., understanding the harms of antibiotic misuse, seeing a doctor when sick, purchasing and using medicines according to the doctor's prescription, etc.)?
Conclusion
Reaffirm the message that people need to abandon the habit of misusing antibiotics for a healthy and safe life for themselves and the community.
Below is a sample essay persuading people to abandon the habit of misusing antibiotics:
Thuốc kháng sinh là vũ khí tuyệt vời và thần kì mà con người tạo ra để chống lại các bệnh nhiễm vi khuẩn. Nhưng giờ đây, do môi trường và nhiều yếu tố thay đổi mà vi khuẩn cũng có khả năng đề kháng lại thuốc kháng sinh. Đó đang là mối đe dọa lớn với con người nói chung và toàn ngành y tế nói riêng hiện nay.
Thuốc kháng sinh là những chất khảng khuẩn tạo ra bởi các loại chủng vi sinh vật có tác dụng gây ức chế sự phát triển của các vi sinh vaath khác. Thuốc kháng sinh chỉ có công dụng tiêu diệt hoặc kìm lại sự sinh trưởng của vi khuẩn. Thế nhưng, có rất nhiều người đang quá phụ thuộc vào thuốc kháng sinh, sử dụng nó như một biện pháp thiết yếu để giải quyết biểu hiện của các loại bệnh. Đó là biểu hiện của sự lạm dụng thuốc kháng sinh.
Chỉ cần mỗi lần bị ho, viêm họng, hay đau bụng, đau đầu, người ta không ngần ngại mà ra tiệm thuốc để hỏi mua thuốc kháng sinh. Mặc dù những tác hại của việc tự ý mua và sử dụng thuốc được phổ biến rất nhiều nhưng nhiều quầy thuốc vẫn sẵn sàng bán cho người mua. Có nhiều trường hợp mới chớm bệnh, chưa cần đến mức sử dụng kháng sinh nhưng dược sĩ vẫn bán cho người dân, bác sĩ vẫn tiến hành kê toa. Điều này cho ta thấy rõ lỗ hổng lớn về nhận thức và hành vi của người bán và người mua thuốc.
Vì vậy, ta cần phải sửa chữa và loại bỏ ngay thói quen lạm dụng thuốc kháng sinh bừa bãi. Bở hành vi ấy không chỉ làm tiêu tốn tiền của mà còn dẫn đến ảnh hưởng đến sức đề kháng, sức khỏe của con người. Việc sử dụng kháng sinh không đúng bệnh, không đúng liều lượng có thể gây phản tác dụng, khiến bệnh tình trở nên nặng hơn. Chúng ta nên đi khám và nhận được tư vấn từ bác sĩ để có một đơn thuốc chuẩn cho đúng tình hình bệnh và cơ thể của chúng ta. Điều đó thật sự cần thiết cho sức khỏe mỗi người.
Dù việc thay đổi thói quen là không hề dễ, vì thế trước tiên, mỗi người chúng ta cần phải hiểu biết đầy đủ về việc lạm dụng thuốc kháng sinh. Từ đó hình thành thói quen giảm bớt việc phụ thuộc vào thuốc kháng sinh và đến những cơ sở y tế khám để có nhận những toa thuốc đúng bệnh. Ngoài ra các cơ sở bán thuốc cũng hạn chế bán thuốc kháng sinh một cách vô tội vạ. Đó là việc làm an toàn cho bản thân và cộng đồng.
Note: Information is for reference only!
What are sample outlines for a persuasive essay to encourage people to abandon the habit of abusing antibiotics for grade 10 students in Vietnam? (Image from the Internet)
What literature knowledge is covered for grade 10 students in Vietnam?
As stated in subsection 2 of Section 5 of the General Education Program for Literature subject issued along with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the literature knowledge for grade 10 students includes:
- The dominant inspiration of the work
- The story, third-person narrator (omniscient narrator), first-person narrator (limited narrator), point of view in the story
- Some elements of epic, myth: space, time, plot, narrator, character, narrator's dialogue and character dialogue, etc.; value and vitality of epic
- Aesthetic value of some formal elements in poetry
- Some elements of folk opera scripts: anonymity, theme, plot, character, dialogue, transmission method, etc.
- Historical context or cultural, social context and the work
- Basic understanding of Nguyen Trai to aid in comprehending some typical works by this author
- Content similarity between literary works from different cultures
- Literary works and readers
What are principles for compiling grade 10 textbooks in Vietnam?
Based on Article 3 Regulations on standards, procedures for compiling, editing textbooks, standards for organizations, individuals compiling textbooks; and the organization and activities of the National Textbook Appraisal Council issued along with Circular 33/2017/TT-BGDDT, the principles for compiling grade 10 textbooks in Vietnam are specified as follows:
- Align with the viewpoints and policies of the Communist Party of Vietnam; adhere to the Constitution and laws of Vietnam.
- Specifically: operationalize the objectives, content, educational methods, and assessment results of the general educational program; ensure connectivity between educational levels, grades, subjects, and educational activities.
- Align with Vietnam's specific conditions and suit the global trend of advanced education, ensuring the best interests of learners.
- Vietnam: What is the sample report on a modern literary matter - innovations and renovations in the short stories "Chiếc thuyền ngoài xa" and "Một người Hà Nội"?
- Vietnam: What are the 05 sample 600-word argumentative essays on negative issues among youth today? How many types of texts are there in the content of the 12th-grade Literature curriculum?
- Vietnam: What are the best sample paragraphs about your family for 6th-grade students? What elective subjects do 6th-grade students learn?
- Vietnam: What are the best sample self-introductions in English for 5th-grade students? What topics are covered by the 5th-grade English curriculum?
- Vietnam: What are the sample imaginary paragraphs on Tin-tin and Mi-tin entering the magical garden for 4th-grade students? What are the 05 essential qualities required for 4th-grade students?
- Vietnam: What are the guidelines for preparing the briefest lesson "A Strange Tale of the Fisherman's House/Truyện lạ nhà thuyền chài"? What is the eligibility for lower secondary graduation recognition for 9th-grade students?
- What are the enrollment methods of Pham Ngoc Thach University of Medicine in 2025?
- Vietnam: What are the sample 1st end-of-semester question papers of 9th-grade Literature? What is the form of assessment for 9th-grade Literature?
- Vietnam: What are the 10 sample 200-word social argumentative paragraphs on the strength of discipline? Is improving manpower one of the goals of education?
- What are the sample social argumentative essays on a social issue raised from a literary work in the 8th-grade Literature curriculum in Vietnam?