What are sample essays on analysis of the character "Anh thanh niên" in the story "Lặng lẽ Sa Pa" for students in Vietnam? What literary knowledge do grade 8 students learn in Literature classes in Vietnam?

What are sample essays on analysis of the character "Anh thanh niên" in the story "Lặng lẽ Sa Pa" for students in Vietnam? What literary knowledge do grade 8 students learn in Literature classes in Vietnam?

What are sample essays on analysis of the character "Anh thanh niên" in the story "Lặng lẽ Sa Pa" for students in Vietnam?

Lặng lẽ Sa Pa is a work included in the grade 8 Vietnamese Literature education program.

Below is a sample essay on analysis of the character "Anh thanh niên" in the story "Lặng lẽ Sa Pa" for students in Vietnam:

Sample essays on analysis of the character "Anh thanh niên" in the story "Lặng lẽ Sa Pa"

Nguyễn Thành Long (1925 - 1991) là một trong tác giả xuất sắc chuyên viết truyện ngắn với những con người ở hậu phương luôn âm thầm, lặng lẽ cống hiến hết mình cho đất nước, tổ quốc. Và một trong những nhân vật tiêu biểu nhất phải kể đến nhân vật anh thanh niên trong truyện ngắn "Lặng lẽ Sa Pa" sáng tác năm 1970.

Anh thanh niên được tác giả giới thiệu qua nhân vật bác lái xe là người 27 tuổi, sống một mình trên đỉnh núi Yên Sơn cao 2600m. Ở đó là một khung cảnh vô cùng khắc nghiệt với bốn bề là mây mù, hiểm trở. Vì thế, đã có những lúc anh thèm người đến nỗi phải tự chặt cây chắn đường chỉ để được gặp người - đó là lúc anh mới lên công tác. Với công việc khí tượng kiêm vật lí địa cầu chuyên "đo gió, đo nắng, tính mây, đo chấn động mặt đất...".

Công việc này đòi hỏi phải có sự tỉ mỉ, chính xác và có tinh thần trách nhiệm cao. Nhưng dù ở nơi cô đơn, hẻo lánh nhất của đất nước anh vẫn không bỏ quên nhiệm vụ của mình, thậm chí những lúc gió rét nhất của 1 giờ sáng anh cũng không ngại khó để hoàn thành. Qua đó, ta có thể thấy được một vẻ đẹp đáng trân trọng về anh thanh niên, một người trẻ tuổi dám đương đầu sự thử thách công việc nơi cô đơn, vắng vẻ.

Anh thanh niên mang nhiều phẩm chất tốt đẹp về suy nghĩ, lý tưởng cũng như tình cảm cao đẹp. Anh luôn sống gắn bó với sự nghiệp đất nước, có trách nhiệm với cuộc đời, không ngừng cống hiến lý tưởng cho đất nước. Điều đó được biểu qua hành động xin xung phong đi bộ đội khi đất nước có chiến tranh nhưng không thành nên anh lại xung phong làm khí tượng trên núi cao. Và với công việc thầm lặng của mình, anh luôn yêu quý và say mê bởi vì anh ý thức được công việc đơn giản này vô cùng hữu ích cho cuộc sống và cho nhiều người khác.

Ta càng khâm phục tinh thần làm việc đầy trách nhiệm của anh hơn khi giữa hoàn cảnh lạnh lẽo, heo vắng ấy anh lại xem công việc là bạn "công việc của cháu gian khổ thế đấy chứ cất nó đi cháu buồn chết mất". Cũng nhờ suy nghĩ ấy mà anh không hề cảm thấy cô đơn trên đỉnh núi Yên Sơn, nhưng ngược lại anh vô cùng hạnh phúc. Nhờ suy nghĩ đẹp về công việc ấy khiến anh thêm yêu cuộc sống và con người xung quanh hơn, giúp anh có thêm nghị lực để vươn lên. Bên cạnh đó, anh cũng làm việc rất hiệu quả, anh đã góp phần vào chiến công chung của dân tộc, chiến công vẻ vang nhất phải kể đến là "giúp bộ đội hạ được nhiều máy bay Mỹ trên cầu Hàm Rồng nhờ phát hiện đám mây khô".

Những hành động đẹp của anh thanh niên không dừng lại ở đó. Mặc dù đạt được nhiều thành tích đáng khen ngợi trong công việc nhưng anh không ngừng, nỗ lực học hỏi để hoàn thiện mình hơn. Anh không ngừng đọc sách để nâng cao trình độ hiểu biết, anh xem sách là bạn, là niềm vui trong cuộc sống.

Qua những chi tiết trên, ta có thể thấy được hình ảnh anh thanh niên là một người lạc quan, biết vươn lên trong cuộc sống, yêu nghề và làm việc có trách nhiệm. Đặc biệt, anh thanh niên còn là người giàu tình cảm, mến khách. Dù củ tam thất đối với anh vô cùng cần thiết nhưng anh sẵn sàng tặng bác lái xe khi nghe tin vợ bác bị ốm hay anh tặng cô kỹ sư một bó hoa và tặng giỏ trứng gà cho bác họa sĩ. Anh cũng luôn tự hào về người bố đi bộ đội của mình và khao khát gặp nói chuyện với mọi người.

Ngoài ra, anh thanh niên còn nổi bật với đức tính khiêm nhường đáng trân trọng. Khi bác họa sĩ ngỏ ý muốn vẽ chân dung anh, anh đã từ chối, thay vào đó giới thiệu những người mà anh cho là xứng đáng hơn, như ông kỹ sư vườn rau hay cán bộ nghiên cứu sét. Thông qua việc miêu tả vẻ đẹp từ lối sống của anh, tác giả Nguyễn Thành Long đã làm nổi bật hình ảnh những con người lao động thầm lặng. Họ không ai nhớ mặt, đặt tên, nhưng họ chính là những người âm thầm xây dựng đất nước.

Với nghệ thuật kể chuyện sinh động và ngôn ngữ chân thật, Nguyễn Thành Long đã xây dựng thành công hình ảnh anh thanh niên trẻ tuổi, có lý tưởng và khát vọng, là một chân dung tiêu biểu của những người lao động thầm lặng. Anh là đại diện cho thế hệ trẻ yêu nước, sống lạc quan và cống hiến cho quê hương, âm thầm nhưng mạnh mẽ trong sự hy sinh như một đóa hoa nở trên đỉnh Sa Pa lộng gió.

Note: The information is meant for reference purposes only.

Sample essay analyzing the character of the young man in the story Quiet Sa Pa? What literary knowledge do 8th grade students learn in literature?

What are sample essays on analysis of the character "Anh thanh niên" in the story "Lặng lẽ Sa Pa" for students in Vietnam? What literary knowledge do grade 8 students learn in Literature classes in Vietnam?​ (Image from the Internet)

What literary knowledge do grade 8 students learn in Literature classes in Vietnam?​

Based on Section V of the General Education Program for Literature issued under Circular 32/2018/TT-BGDDT, grade 8 students learn the following literary knowledge in literature:

- Imagination in literary works

- Titles and how to set titles for texts

- Subject and theme, how to identify themes; structure

- Plot, context, characters, language in humorous stories, historical stories

- Single-thread plots and multi-thread plots

- Main artistic techniques of satirical poetry

- Some poetic rules of seven-character regulated verse and quatrains: composition, rhyme, meter, rhythm, balance

- Some formal elements of a poem: vocabulary, imagery, composition, emotional flow

- Conflict, actions, characters, dialogue, satirical techniques in literary scripts (comedies)

- Some formal elements of free verse (six, seven syllables): number of lines, syllables, rhyme, rhythm

- Reader and individual reception of a literary text

- Content reflection and the author's perspective on life and people

What are the minimum teaching equipment for grade 8 Literature?

According to Section VIII of the General Education Program for Vietnamese Literature issued under Circular 32/2018/TT-BGDDT, the minimum teaching equipment for grade 8 literature is specified as follows:

The minimum teaching equipment for literature includes a reference library with various primary types of texts including literary texts, argumentative texts, informational texts; encompassing various forms like stories, comic books.

In each major text type, there are subtypes: literary texts include stories, poems, plays, prose; argumentative texts include literary and social arguments; informational texts include expository texts and functional documents. Some images like portraits of notable writers in the program; illustrative pictures for the content and artistry of major works like Nam quoc son ha, Hich tuong si, Binh Ngo dai cao, Truyen Kieu, Van te nghia si Can Giuoc, Declaration of Independence,...

Related Posts
LawNet
Vietnam: What are the guidelines for analysis of the poem "Tiến sĩ giấy"? What is the regulatory age of students entering lower secondary education?
LawNet
Vietnam: What is the sample outline for an essay on the analysis of the excerpt "The Last Leaf"? What are the assessment levels for learning results in the school year of 8th-grade students?
LawNet
What are the guidelines for preparing the briefest lesson "Monsieur Jourdain in Formal Attire"? May 8th-grade ethnic minority students in Vietnam enter the educational level at an older age?
LawNet
Vietnam: What is the sample analysis essay on the poem "Đất Vị Hoàng" for 8th-grade students? Can 8th-grade students participate in the national science and technology competition?
LawNet
Vietnam: What is the sample analysis for the poem "Lai tân" for 8th-grade students? How many assessment forms for learning and training results of 8th-grade students are there?
LawNet
Vietnam: What are the sample argumentative essays on prohibiting from using nylon items to protect the environment for 8th-grade students? What are the responsibilities towards the living environment for 8th-grade students?
LawNet
What are the sample argumentative essays on domestic violence for 9th-grade students? Are students insulted and scolded by their parents considered domestic violence victims in Vietnam?
LawNet
Vietnam: What is the sample argumentative essay on youth and the future of the nation for 8th-grade students? What are the 04 assessment levels for learning results in the school year of 8th-grade students?
LawNet
Vietnam: What is the sample analysis of the poem "Cảnh Khuya" for 8th-grade students? How many literary texts at a minimum are 8th-grade students required to additionally read in one academic year?
LawNet
Vietnam: What are the 03 sample 600-word social argumentative essays on social evils? What learning outcomes are required for writing content in the 8th-grade Literature curriculum?
Lượt xem: 56

Đăng ký tài khoản Lawnet

Đơn vị chủ quản: Công ty THƯ VIỆN PHÁP LUẬT.
Chịu trách nhiệm chính: Ông Bùi Tường Vũ - Số điện thoại liên hệ: 028 3935 2079
P.702A , Centre Point, 106 Nguyễn Văn Trỗi, P.8, Q. Phú Nhuận, TP. HCM;