What are sample analysis essays of the folk songs starting with "Thân em" for grade 10 students in Vietnam? What are literary knowledge for grade 10 students in Vietnam?
What are sample analysis essays of the folk songs starting with "Thân em" for grade 10 students in Vietnam?
The folk song beginning with "Than Em" is one of the characteristic expressions of Vietnamese folk literature, particularly in poetry, lamenting the fate of women. This phrase is often used to express directly the feelings and sentiments of women. It is also a way for them to compare and metaphorically relate their fate with the surrounding natural images and objects.
Analysis essays of the folk songs starting with "Thân em" for grade 10 students Article 1: Thân em như tấm lụa đào - Analyzing the Woman's Sentiments "Thân em như tấm lụa đào, phất phơ giữa chợ biết vào tay ai?" - câu ca dao như một tiếng thở dài đầy xót xa của người phụ nữ xưa. Hình ảnh "tấm lụa đào" gợi lên vẻ đẹp dịu dàng, mong manh, nhưng cũng ẩn chứa sự bất định, dễ bị tổn thương. Câu hỏi "biết vào tay ai" thể hiện sự lo lắng, bất an về tương lai, về việc mình sẽ thuộc về ai, cuộc đời mình sẽ đi về đâu. Trong xã hội phong kiến, người phụ nữ thường bị so sánh với những vật phẩm quý giá, như tấm lụa đào. Họ bị xem như một tài sản, không có quyền tự quyết định về cuộc đời mình. Câu ca dao đã thể hiện rõ điều này, khi người phụ nữ tự ví mình như một món hàng được bày bán trên chợ, không biết số phận mình sẽ ra sao. Hình ảnh "phất phơ giữa chợ" gợi lên sự bơ vơ, lạc lõng của người phụ nữ trong xã hội. Họ như một chiếc lá trôi nổi trên dòng sông cuộc đời, không có chỗ dựa vững chắc. Khát vọng được yêu thương, được che chở ẩn chứa trong câu hỏi "biết vào tay ai" càng làm tăng thêm nỗi buồn, nỗi cô đơn của người phụ nữ. Qua bài ca dao, ta thấy được thân phận nhỏ bé, bất hạnh của người phụ nữ trong xã hội xưa. Họ bị gò bó trong những khuôn khổ, không được sống một cuộc đời tự do, hạnh phúc. Tuy nhiên, bài ca dao cũng là tiếng nói lên án xã hội phong kiến bất công, đã đẩy người phụ nữ vào cảnh khổ đau. Ngày nay, vị trí của người phụ nữ đã được nâng cao, họ có nhiều quyền tự quyết hơn. Tuy nhiên, bài ca dao vẫn giữ nguyên giá trị của nó. Nó giúp chúng ta hiểu hơn về quá khứ, về những khó khăn mà người phụ nữ đã trải qua. Đồng thời, nó cũng là lời nhắc nhở chúng ta về việc tôn trọng và bảo vệ quyền lợi của phụ nữ.
"Thân em như hạt mưa sa, hắt hiu giọt nắng, ta tan trong mây" - câu ca dao như một lời than thở xót xa về số phận người phụ nữ. Hình ảnh "hạt mưa sa" gợi lên sự nhỏ bé, yếu đuối, dễ tan biến, tượng trưng cho cuộc đời ngắn ngủi, mong manh của người phụ nữ. Họ như những hạt mưa, bị cuốn theo những cơn gió cuộc đời, không có quyền tự quyết định số phận của mình. Câu "hắt hiu giọt nắng, ta tan trong mây" càng làm tăng thêm nỗi buồn ấy. "Giọt nắng" tượng trưng cho những khoảnh khắc hạnh phúc ngắn ngủi, nhưng rồi cũng nhanh chóng tan biến. Người phụ nữ cảm thấy mình như một giọt mưa, tan biến vào hư vô. Bài ca dao không chỉ thể hiện nỗi đau của người phụ nữ mà còn lên án xã hội phong kiến bất công, đã đẩy người phụ nữ vào cảnh khổ đau. Họ bị gò bó trong những khuôn khổ, không được sống một cuộc sống trọn vẹn. Ngày nay, xã hội đã có nhiều thay đổi, nhưng bài ca dao vẫn giữ nguyên giá trị của nó. Nó nhắc nhở chúng ta về quá khứ, về những khó khăn mà người phụ nữ đã trải qua. Đồng thời, nó cũng là lời kêu gọi chúng ta xây dựng một xã hội bình đẳng, nơi mà mọi người đều có cơ hội phát triển. |
*Note: The information on the analysis sample of folk songs starting with "Than Em" for grade 10 is for reference purposes only./.
What are sample analysis essays of the folk songs starting with "Thân em" for grade 10 students in Vietnam? What are literary knowledge for grade 10 students in Vietnam? (Image from the Internet)
What are literary knowledge for grade 10 students in Vietnam?
Based on subsection 2, Section 5, General Education Program Literature Subject issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the grade 10 literature knowledge comprises:
- The main inspiration of the work
- The story, a third-person narrator (omniscient narrator), a first-person narrator (limited narrator), perspective in the narrative
- Some elements of epic, myth: space, time, plot, narrator, character, narrator's words, and character's words,…; values and vitality of epics
- Aesthetic value of some formal elements in poetry
- Some elements of traditional tuong or cheo drama scripts: anonymity, themes, plot, character, dialogue, methods of transmission,…
- Historical or cultural, social contexts and the work
- Basic knowledge about Nguyen Trai assisting in the comprehension of some representative works of this author
- The content proximity between literary works from different cultures
- Literary works and readers.
What are regulations on the language competence for grade 10 Literature in Vietnam?
Based on Section 4 of the General Education Program for Literature, issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, after studying literary texts in the grade 10 literature subject, students must meet the following requirements:
- Proficiently write argumentative and expository texts on topics related to life and career orientation; write following the process, integrating modes of expression, argumentative styles, and artistic elements; have their own opinion on a social issue.
- Be able to write argumentative texts and informational texts on relatively complex topics; argumentative texts require analysis, evaluation, comparison of the literary work's value; discuss issues suitable for those nearing adulthood, requiring relatively complex structures and styles of reasoning, evidence sought from multiple sources; expository texts writing about scientific issues under the form of a research report following conventions; respecting intellectual property rights and avoiding plagiarism.
- The writing must reflect emotions, attitudes, personal experiences, and ideas regarding the issues raised in the text; expressing a perspective, thinking, and lifestyle that reflects individuality.
- Know how to debate issues with opposing viewpoints; have an open-minded attitude and suitable debate culture; have the ability to listen to presentations and evaluate the content and mode of expression of the presentation; be eager to express their own views and personality in debates; confidently present scientific issues persuasively. Speak and listen flexibly; grasp the methods and processes of conducting a debate.