What are guidelines on writing details for a creative storytelling essay about an adventure in 2024 for students in Vietnam? Is storytelling essay a mandatory content for students in Vietnam?
What are guidelines on writing details for a creative storytelling essay about an adventure in 2024 for students in Vietnam?
Writing creative storytelling essays is one of the content areas that grade 5 students will learn in the Vietnamese language curriculum.
Therefore, students can refer to the following guidelines on writing details for a creative storytelling essay about an adventure in 2024 for students in Vietnam:
Guidelines on writing details for a creative storytelling essay about an adventure in 2024 for students in Vietnam The Soccer Match on an Oasis "Hè năm nay, bọn mình được bố mẹ cho đi nghỉ ở một hòn đảo nhỏ. Đảo rất đẹp, có bãi biển cát trắng, nước biển trong xanh và những hàng dừa xanh mát. Nhưng điều làm bọn mình thích thú nhất là được chơi bóng đá trên bãi biển. Một buổi chiều, bọn mình rủ nhau ra bãi biển chơi bóng. Đang đá bóng thì quả bóng bay quá xa, lăn xuống một hốc đá lớn. Mình cùng Tuấn, đứa bạn thân nhất, quyết định leo xuống hốc đá để tìm bóng. Càng đi sâu vào trong hốc đá, càng tối và ẩm ướt. Đột nhiên, một con dơi bay ra khiến mình giật mình hét lên. Tuấn trấn an mình rồi cầm đèn pin soi khắp xung quanh. Chúng mình đi mãi mà vẫn chưa thấy bóng đâu. Thay vào đó, chúng mình lại phát hiện ra một hang động nhỏ. Tò mò, chúng mình quyết định vào trong khám phá. Bên trong hang động rất tối, chúng mình phải bật đèn pin lên mới nhìn thấy đường. Hang động ẩm thấp và có rất nhiều nhũ đá lấp lánh. Đi được một đoạn, chúng mình nghe thấy tiếng nước chảy róc rách. Chúng mình theo tiếng nước đi và phát hiện ra một hồ nước trong vắt. Đúng lúc đó, mình nhìn thấy quả bóng đang trôi lềnh bềnh trên mặt hồ. Mình mừng quá, vội cởi áo ra và nhảy xuống hồ để lấy bóng. Nước hồ rất mát, mình bơi đến chỗ quả bóng và ôm chặt lấy nó. Khi lên bờ, mình mới phát hiện ra rằng mình đã bị lạc. Mình và Tuấn lo lắng không biết làm sao để ra khỏi hang động. May mắn thay, chúng mình nghe thấy tiếng gọi của các bạn. Hóa ra, các bạn đã đi tìm chúng mình khắp nơi. Chúng mình cùng nhau tìm đường ra khỏi hang động. Khi ra đến bãi biển, trời đã tối. Mọi người thở phào nhẹ nhõm vì đã tìm thấy chúng mình. Đó là một ngày thật đáng nhớ. Mình đã có một cuộc phiêu lưu thật sự thú vị." The Adventure of Finding Miu Miêu là chú mèo tam thể xinh xắn, người bạn thân thiết của Minh. Một buổi chiều, khi đang chơi đùa trong vườn, Miêu bất ngờ chạy mất. Minh tìm khắp nơi nhưng không thấy bóng dáng Miu đâu cả. Cậu bé cảm thấy lo lắng và buồn bã vô cùng. Minh quyết định cùng với bạn thân là An đi tìm Miu. Cả hai cùng nhau đi khắp các con đường, ngõ hẻm gần nhà, hỏi thăm mọi người xung quanh. Họ dán thông báo tìm mèo ở khắp nơi, hy vọng ai đó sẽ nhìn thấy Miu và báo tin cho mình. Trong lúc đi tìm Miu, Minh và An đã có rất nhiều trải nghiệm thú vị. Họ gặp một chú chó lạc, cùng nhau chia sẻ đồ ăn và chơi đùa. Họ còn được một bà cụ cho quả táo ăn và nghe bà kể những câu chuyện về mèo. Đến tối, khi trời đã bắt đầu tối, Minh và An vẫn chưa tìm thấy Miu. Cả hai ngồi bên gốc cây, buồn bã nhìn về phía xa. Đúng lúc đó, họ nghe thấy một tiếng kêu meo meo quen thuộc. Minh vội vàng chạy theo tiếng kêu. Và rồi, một điều kỳ diệu đã xảy ra, Miu đang ngồi co ro dưới gốc cây gần đó. Minh ôm chặt lấy Miu, vui mừng khôn xiết. Hóa ra, Miu đã bị lạc vào một khu vườn sau nhà và không tìm được đường về. Khi nghe thấy tiếng gọi của Minh, Miu đã mừng rỡ chạy đến. Minh và An đưa Miu về nhà, cả ba cùng nhau ăn tối và chơi đùa thật vui vẻ. Từ đó, Minh luôn giữ Miu bên cạnh và chăm sóc Miu rất cẩn thận. Cậu bé rút ra bài học rằng, tình bạn giữa người và vật nuôi rất quý giá và cần được trân trọng. A Memorable Experience "Mình vẫn nhớ như in cái cảm giác hồi hộp khi lần đầu tiên đặt chân vào khu rừng. Cây cối um tùm, những tiếng chim hót líu lo, và cả mùi đất ẩm thật dễ chịu. Mình cùng các bạn dựng lều, nhóm lửa, và cùng nhau chuẩn bị bữa tối. Tối hôm đó, chúng mình ngồi quây quần bên đống lửa, kể cho nhau nghe những câu chuyện ma. Mình thì sợ lắm, nhưng vẫn cố gắng nghe cho hết. Rồi bất chợt, một cơn gió lạnh thổi qua, làm mình giật mình. Cả bọn cười ồ lên. Đêm đó, mình ngủ không được ngon lắm vì cứ lo sợ có ma xuất hiện. Sáng hôm sau, chúng mình thức dậy thật sớm để đi tìm củi. Lúc đang đi, mình và Hoa lạc đường. Cả hai đều rất sợ, nhưng rồi chúng mình đã cố gắng tìm đường trở lại. Cuối cùng, chúng mình cũng tìm thấy đoàn và cùng nhau về đến lều. Mình cảm thấy thật may mắn khi có những người bạn tốt luôn ở bên cạnh mình." Lost in the Ancient Forest "Rừng già thật kỳ bí! Những cây cổ thụ cao vút, tán lá xum xuê như những chiếc ô khổng lồ che kín cả một khoảng trời. Chúng mình được thầy cô dẫn vào rừng để tìm hiểu về các loài cây và con vật. Mình cùng mấy bạn trong lớp rủ nhau đi sâu vào rừng, tò mò khám phá những điều mới lạ. Đi mãi mà vẫn chưa thấy các bạn khác đâu, lúc này mình mới bắt đầu cảm thấy lo lắng. Rừng cây um tùm, ánh nắng mặt trời khó lọt xuống được, khiến mọi thứ xung quanh trở nên tối tăm và ẩm thấp. Tiếng chim hót ríu rít, tiếng côn trùng kêu rả rích càng làm cho mình cảm thấy sợ hãi. Chúng mình cố gắng tìm đường ra nhưng càng đi càng lạc. Bụng đói cồn cào, nước uống cũng sắp hết. Mình nhớ đến những câu chuyện ma về rừng già mà bà hay kể, tim đập thình thịch. Đúng lúc ấy, mình nghe thấy tiếng nước chảy róc rách. Chúng mình mừng quá, vội vàng chạy theo tiếng nước. Và rồi, một dòng suối trong vắt hiện ra trước mắt. Chúng mình vội vàng đến bên suối, uống nước cho đỡ khát. Sau khi lấy lại sức, chúng mình tiếp tục đi. Cuối cùng, chúng mình cũng tìm thấy một con đường mòn và đi theo nó. Đi được một lúc thì gặp lại các bạn trong lớp. Mọi người mừng rỡ ôm chầm lấy nhau. Khi trở về lều, thầy cô và các bạn đã lo lắng tìm kiếm chúng mình khắp nơi. Mình rút ra được bài học rằng không nên đi quá xa khỏi đoàn và phải luôn cẩn thận khi ở trong rừng." Adventure on Mars Minh và các bạn đồng hành đã đặt chân lên sao Hỏa. Họ mặc những bộ đồ vũ trụ đặc biệt để khám phá hành tinh đỏ. Khi bước ra khỏi tàu vũ trụ, họ ngạc nhiên trước cảnh quan hoang sơ với những ngọn núi lửa đỏ rực và những hẻm vực sâu thẳm. Trong khi đang khám phá, Minh và bạn đồng hành đã tình cờ phát hiện ra một hang động bí ẩn. Họ quyết định vào trong khám phá. Bên trong hang động, họ tìm thấy những dấu tích của một nền văn minh cổ đại. Có những bức tranh khắc trên vách đá, những công cụ bằng kim loại lạ và cả những bộ xương của sinh vật ngoài hành tinh. Đột nhiên, một trận động đất nhỏ xảy ra. Hang động bắt đầu sụp đổ. Minh và các bạn phải nhanh chóng tìm đường thoát ra. Sau nhiều cố gắng, họ cuối cùng cũng tìm được lối ra. Trở lại tàu vũ trụ, Minh và các bạn đã mang theo những khám phá quý giá về sao Hỏa. Chuyến đi này đã để lại trong lòng Minh những kỷ niệm khó quên. Đúng lúc này đồng hồ báo thức lại reo lên Minh mới chợt nhận ra tất cả chỉ là một giấc mơ về ước mơ của mình. |
*Note: The information is for reference only./.
What are guidelines on writing details for a creative storytelling essay about an adventure in 2024 for students in Vietnam? Is storytelling essay a mandatory content for students in Vietnam? (Image from the Internet)
Is it mandatory to write a storytelling essay after finishing the grade 5 Vietnamese language course in Vietnam?
Based on Section IV of the Appendix of the Literature Education Program promulgated with Circular 32/2018/TT-BGDDT on the requirements to be met for the grade 5 Vietnamese language:
[1] Primary quality and general capacity requirements
The subject of Literature contributes to the formation and development of essential qualities and general capacities in students according to levels appropriate to the subject, grade level, as stipulated in the overall curriculum.
[2] Specific capacity requirements
* Requirements at the primary education level
- Language skills
Read correctly, fluently, and expressively; understand the main content of the text, primarily explicit content; initially understand implicit content such as themes and lessons learned from the text.
In primary grades, reading requirements consist of both reading technique and comprehension skills. For students in the early grades (grades 1 and 2), focus on reading correctly at a suitable speed and understanding the simple content of the text.
For grades 3, 4 and 5, students must emphasize more on understanding specific content, grasping themes, and lessons learned from the text.
From grades 1 and 3, students must write correctly in terms of spelling, vocabulary, grammar; write some sentences and short paragraphs; in 4th and 5th grades, begin to write complete short essays, primarily narratives, descriptions, and simple introductions.
Write texts recounting stories read, events witnessed, participated in, and stories imagined by students; describe familiar objects and phenomena; introduce objects and activities close to students' lives.
Write paragraphs expressing students' feelings and thoughts when reading a story or poem, witnessing an event that evokes emotions; provide views on simple issues in study and life; write some types of texts like self-introduction, messages, invitations, schedules, applications, ...; initially know writing procedures; texts need to have three parts (introduction, body, conclusion).
Convey ideas and emotions clearly; initially know how to use appropriate gestures and expressions when speaking; retell a story read or heard clearly; share and exchange feelings, attitudes, and thoughts on discussed issues; know how to explain a subject or simple process.
Listen and understand with an appropriate attitude and grasp the basic content; recognize the speaker’s emotions; know how to respond to what has been heard.
- Literature skills
Differentiate between narrative and poetry texts (prose sections and verse sections); recognize the content of texts and the writer’s attitude and emotions; initially understand the effects of some formal elements of literary texts (language, characters, plot, rhyme, comparisons, personifications).
Know how to imagine, associate, and express literarily in writing and speaking.
For grades 1 and 2, students must understand what or whom the text is about; recognize characters in stories and rhymes in poems; distinguish between stories and poems.
For grades 3, 4 and 5, students must know how to read literary texts expressively; retell and summarize the main content of a story or poem; comment on characters, events, and the writer’s attitude and emotions in the text; recognize time and place, some types of rhyme, rhythm, beautiful and unique words, images, and the effects of rhetorical devices like personification and comparison.
Understand the meaning or lessons derived from the text. Write paragraphs and essays that tell stories and describe, expressing emotions and imagination.
Based on the above regulations, the specific requirements for literature skills for grade 5 students include writing essays that narrate stories, expressing emotions and imagination.
Therefore, after completing the grade 5 Vietnamese language program, students must be able to write essays that narrate stories, expressing emotions and imagination.
What texts are suggested for selection in the teaching material for grade 5 Vietnamese language in Vietnam?
Based on Section IX of the Appendix of the Literature Education Program promulgated with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the suggested selection of texts for grade 5 Vietnamese language teaching material is as follows:
- Based on the text selection criteria (stated in Section V) and the text selection requirements (stated in Section VIII), the program constructs a list of texts (materials) suggested for selection in each grade.
This list of texts is not all the materials for each grade but only examples illustrating genre, type of text, and topics suitable for students' cognition and psychology; aiming to meet the reading, writing, speaking, and listening goals for each grade.
For convenience and flexibility in selecting materials, the texts are grouped by grade levels: grades 1, 2, and 3; grades 4 and 5; grades 6 and 7; grades 8 and 9; grades 10, 11, and 12 (Text titles for all grades are arranged alphabetically).
Textbook authors can use this list to select and find additional equivalent texts in terms of genre and difficulty to compile, as long as they meet the criteria (stated in Section V) and the text selection requirements (stated in Section VIII).
- The texts (materials) suggested in this list are arranged by type and genre (stories, poems, plays, memoirs, essays, information).
The number of texts in each type and genre varies depending on the program's needs.
The list includes new texts and those already or currently used in existing textbooks (reallocated appropriately to meet the grade requirements), ensuring a balance between inheritance and innovation. For informational texts, the list does not specify exact titles but only topics and types for textbook authors to choose accordingly.
Authors listed appear only once throughout all three education levels unless there are specific compulsory texts mentioned in the program.
To guide textbook authors in selecting suitable texts for each grade, the list outlines distribution for compulsory works.
GRADE 4 AND GRADE 5
*Stories, Prose
- Chuyện của Thần Nông (Vietnamese Fairy Tale)
- Guess How Much I Love You (Comic - Sam McBratney, A. Jeram)
- Có con giun đất (Vietnamese Folktale)
- The King's Wish (Greek Mythology)
- Kì diệu rừng xanh (Nguyễn Phan Hách)
- Một người chính trực (Quỳnh Cư, Đỗ Đức Hùng)
- Mua kính (Vietnamese Folktale)
- Những ngày thơ ấu (Nguyên Hồng)
- Heart (E. Amicis)
- Phân xử tài tình (Vietnamese Fairy Tale)
- Quê nội (Võ Quảng)
- Sự tích cây nêu ngày Tết (Vietnamese Fairy Tale)
- Thái sư Trần Thủ Độ (Ngô Sĩ Liên)
- Thư gửi các học sinh (Hồ Chí Minh)
- Thương nhớ ngón tay (Trích Vừa nhắm mắt vừa mở cửa sổ - Nguyễn Ngọc Thuần)
- Totto-chan, the Little Girl at the Window (K. Tetsuko)
- In the Jungle (Excerpt from "The Jungle Book" - R. Kipling)
- ...
*Poetry, Folk Songs, Riddles
- Bài ca về trái đất (Định Hải)
- Bè xuôi sông La (Vũ Duy Thông)
- Biển (Khánh Chi)
- Bến cảng Hải Phòng (Nguyễn Hồng Kiên)
- Ca dao về tình cảm gia đình
- Cao Bằng (Trúc Thông)
- Câu đố dân gian về sự vật, hiện tượng
- Chợ Tết (Đoàn Văn Cừ)
- Dòng sông mặc áo (Nguyễn Trọng Tạo)
- Em nghĩ về trái đất (Nguyễn Lãm Thắng)
- Lượm (Tố Hữu)
- Sắc màu em yêu (Phạm Đình Ân)
- Tiếng đàn ba-la-lai-ca trên sông Đà (Quang Huy)
- Trẻ em hôm nay, thế giới ngày mai (Phùng Ngọc Hùng)
- Truyện Kiều (Nguyễn Du)
- Truyện cổ nước mình (Lâm Thị Mỹ Dạ)
- Trước cổng trời (Nguyễn Đình Ảnh)
- ...
*Plays
- The Fox Fell into the Well (Aesop)
- The Blue Bird (M. Maeterlinck)
- Hoàng tử - Công chúa và chín vị thần... bị bắt (Minh Phương)
- Lòng dân (Nguyễn Văn Xe)
- Người công dân số Một (Hà Văn Cầu - Vũ Đình Phòng)
- ...
*Informational Texts
- Book or Film Introductions.
- Simple Instructions for Carrying Out a Task or Using a Product.
- Thank You or Apology Letters, Inquiry Letters; Request Forms (requesting leave of absence, requesting enrollment); Invitations, Job Reports, Activity Programs.
- Explanatory Texts about Natural Phenomena.
- Process Descriptions.
- Advertisement Texts (flyers, posters,...).
- ...
>>> DOWNLOAD General Education Literature Program issued together with Circular 32/2018/TT-BGDDT.
- Sample Paragraph on Teacher-Student Relationship for Grade 12? When are High School Graduation Exam Scores Retained?
- What is the sample analysis of the excerpt "Nỗi thương mình" for 10th-grade students? In Vietnam, how many assessment levels are there for training results of 10th-grade students in the entire school year?
- Vietnam: What are the sample letters to the Green Future 2050 on the Theme "Share Your Dream of a Green Life on Earth in 2050"?
- Vietnam: What are the sample drawings on the Theme "Share Your Dream of a Green Life on Earth in 2050"?
- What is the sample research report on a Medieval Vietnamese Literary matter - "Bánh trôi nước"? What are the contents of the academic topic - Medieval Vietnamese Literary that 11th-grade students will learn?
- Vietnam: What is the sample research report on a matter for 10th-grade students? What is the teaching duration of subjects at the upper secondary level in vocational education and training institutions?
- Vietnam: What is dominant inspiration? What is the grade from which students are required to recognize the dominant inspiration of the writer?
- What are the answers to the online competition "Learn about the Traditional History - the 65th anniversary of the union between Hai Duong province and Phu Yen province"?
- Vietnam: What are the Top 10 sample indirect introductions of a descriptive essay on rain for 5th-grade students? What are the regulations on the manners of 5th-grade students when attending school?
- Vietnam: What are the sample opinions on whether primary school students should or should not bring mobile phones to school? What is the age of primary school students?