10:07 | 03/10/2024

What are guidelines on telling a story about personal experience for students in Vietnam? What content is included in grade 5 Vietnamese Language Curriculum?

Below are sample essays on telling a story about personal experience on historical sites such as Dien Bien Phu, Cu Chi Tunnels, 17th Parallel, etc for grade 5 students in Vietnam

What are guidelines on telling a story about personal experience for students in Vietnam?

Practicing writing an essay on a personal experience for grade 5 students is one of the extended parts in the grade 5 Vietnamese Language program.

Teachers, parents, and students may refer to the following guidelines on telling a story about personal experience for grade 5 students:

Guidelines on telling a story about personal experience for grade 5 students in Vietnam

Historical Site

A Memorable Trip to Dien Bien Phu

Hè vừa rồi, em cùng gia đình có dịp đến thăm Điện Biên Phủ – mảnh đất anh hùng đã ghi dấu những chiến công chói lọi của quân và dân ta. Em háo hức lắm vì đây là lần đầu tiên em được đặt chân đến nơi mà em đã được học trong sách lịch sử.

Khi xe ô tô bon bon trên con đường quanh co, uốn lượn, khung cảnh xung quanh em dần thay đổi. Những cánh đồng lúa chín vàng óng, những bản làng nhỏ xinh của đồng bào dân tộc Thái hiện ra thật bình yên. Càng đi sâu vào đất Điện Biên, không khí càng trở nên trong lành và se lạnh.

Đến nơi, chúng em được hướng dẫn viên đưa đi tham quan các di tích lịch sử. Điều đầu tiên đập vào mắt em là những hầm hào, những giao thông hào còn in dấu những vết tích của chiến tranh. Em nghe kể rằng, nơi đây từng là nơi diễn ra những trận chiến ác liệt, quân và dân ta đã phải trải qua biết bao gian khổ, hy sinh để giành thắng lợi.

Em đến thăm đồi A1 – nơi diễn ra trận đánh ác liệt nhất. Đứng trên đỉnh đồi, nhìn xuống toàn cảnh Điện Biên Phủ, em cảm thấy vô cùng nhỏ bé trước sự oai hùng của lịch sử. Em tưởng tượng ra cảnh các chiến sĩ ta ngày đêm bám trụ, chiến đấu bảo vệ từng tấc đất quê hương.

Một trong những địa điểm mà em ấn tượng nhất là hang Dộc. Hang Dộc là nơi Bác Hồ đã từng làm việc và chỉ huy cuộc kháng chiến chống Pháp. Em cảm thấy vô cùng xúc động khi được đặt chân đến nơi Bác Hồ đã từng sống và làm việc. Em hình dung ra Bác Hồ với dáng vẻ giản dị, thân thuộc đang cùng các chiến sĩ bàn bạc kế hoạch đánh giặc.

Trong suốt chuyến đi, em còn được nghe kể về những câu chuyện lịch sử hào hùng của Điện Biên Phủ. Em nghe về những người lính đã không tiếc máu xương để bảo vệ Tổ quốc, về những cô gái dân công đã ngày đêm túc trực bên chiến trường. Những câu chuyện ấy đã khơi dậy trong em lòng biết ơn sâu sắc đối với thế hệ cha anh đi trước.

Chuyến đi đến Điện Biên Phủ đã để lại trong em nhiều ấn tượng sâu sắc. Em hiểu hơn về lịch sử dân tộc, về những giá trị cao đẹp của con người Việt Nam. Em tự hứa với lòng mình sẽ học tập thật tốt để xứng đáng với những hy sinh của thế hệ cha anh.

Cu Chi Tunnels - The Mysterious Hideout

Lần đầu tiên đặt chân đến địa đạo Củ Chi, em đã vô cùng kinh ngạc trước hệ thống hầm ngầm khổng lồ và tinh vi này. Những con đường hầm tối om, hẹp và ngoằn ngoèo khiến em liên tưởng đến một thế giới khác, một thế giới mà người dân ta đã phải sống và chiến đấu trong suốt những năm kháng chiến chống Mỹ.

Hướng dẫn viên kể cho chúng em nghe về quá trình xây dựng và sử dụng địa đạo của người dân Củ Chi. Em nghe mà rùng mình khi biết rằng, những con đường hầm này được đào hoàn toàn bằng tay, bằng những dụng cụ thô sơ. Mỗi mét đất đào lên đều chứa đựng mồ hôi và nước mắt của biết bao người.

Chúng em được vào tận nơi tham quan các phòng họp, bếp Hoàng Cầm, bệnh xá, và cả những bẫy chuột, bẫy cá sấu mà người dân đã dùng để chống lại kẻ thù. Tất cả đều khiến em cảm thấy vô cùng kinh ngạc và khâm phục.

Đặc biệt, em còn được thưởng thức những món ăn đặc sản của vùng đất này như khoai mì, bánh tráng cuốn thịt heo, rượu đế. Món ăn tuy đơn giản nhưng lại mang đậm hương vị của quê hương, của những con người chất phác, cần cù.

Chuyến đi đến địa đạo Củ Chi đã để lại trong em những ấn tượng sâu sắc. Em hiểu hơn về lịch sử dân tộc, về sự kiên cường, bất khuất của dân tộc Việt Nam. Em tự hào về quê hương mình và quyết tâm học tập thật tốt để xứng đáng với những hy sinh của thế hệ đi trước.

17th Parallel - Historical Mark

Vĩ tuyến 17, một cái tên đã đi vào lịch sử dân tộc, luôn gợi cho em những suy nghĩ sâu sắc. Trong chuyến đi thực tế lịch sử, em đã có cơ hội đến thăm khu vực này.

Đứng trước dòng sông Bến Hải, ranh giới một thời chia cắt đất nước, em cảm nhận rõ nét sự đau thương, mất mát của dân tộc. Những cây cầu bị phá hủy, những ngôi nhà hoang tàn... tất cả đều gợi nhớ về một thời kỳ đen tối.

Hướng dẫn viên đã kể cho chúng em nghe về Hiệp định Genève năm 1954, về cuộc sống của người dân hai miền Nam Bắc bị chia cắt tạm thời. Em nghe mà lòng chùng xuống. Em không thể tưởng tượng được cảm giác của những người dân phải sống xa gia đình, bạn bè của mình.

Tuy nhiên, bên cạnh những nỗi đau, em còn cảm nhận được sự kiên cường, bất khuất của dân tộc ta. Dù bị chia cắt, nhưng tình yêu quê hương, đất nước của người dân ta vẫn luôn mãnh liệt.

Chuyến đi đã giúp em hiểu rõ hơn về lịch sử dân tộc, về ý nghĩa của hòa bình. Em mong muốn đất nước ta luôn hòa bình, thống nhất và phát triển.

Topic on Tourist Spots

Phu Quoc Island - Tropical Paradise

Đảo Phú Quốc, hòn đảo ngọc của Việt Nam, đã mang đến cho em những trải nghiệm tuyệt vời. Khi đặt chân đến đảo, em bị choáng ngợp bởi vẻ đẹp hoang sơ, hùng vĩ của thiên nhiên.

Biển Phú Quốc thật trong xanh và mát lạnh. Cát trắng mịn màng trải dài bất tận. Em được thỏa thích tắm biển, lặn ngắm san hô, khám phá những hòn đảo nhỏ.

Ngoài ra, Phú Quốc còn nổi tiếng với những món hải sản tươi ngon. Em được thưởng thức những con tôm hùm tươi rói, những con mực một nắng thơm lừng. Mỗi món ăn đều mang đến cho em một hương vị thật đặc biệt.

Đặc biệt, em còn đến thăm nhà tù Phú Quốc. Nơi đây đã từng giam giữ biết bao người tù yêu nước. Em cảm thấy vô cùng xúc động khi nghe những câu chuyện về sự anh hùng của các chiến sĩ cách mạng.

Chuyến đi đến Phú Quốc đã giúp em thư giãn và tận hưởng vẻ đẹp của thiên nhiên. Đồng thời, em cũng hiểu thêm về lịch sử và văn hóa của đất nước.

Da Lat - City of a Thousand Flowers

Đà Lạt, thành phố ngàn hoa, luôn là một trong những điểm đến hấp dẫn du khách. Khi đến Đà Lạt, em như lạc vào một thế giới khác, một thế giới của những loài hoa rực rỡ sắc màu.

Khí hậu Đà Lạt mát mẻ, trong lành, rất thích hợp để nghỉ dưỡng. Em được đi dạo trên những con đường quanh co, ngắm nhìn những ngôi nhà gỗ nhỏ xinh, những vườn hoa rực rỡ.

Một trong những địa điểm mà em thích nhất là hồ Xuân Hương. Hồ nước trong xanh, tĩnh lặng soi bóng những hàng thông xanh mướt. Em ngồi bên hồ, hít hà không khí trong lành, cảm thấy tâm hồn mình thật thư thái.

Đà Lạt còn nổi tiếng với những món ăn đặc sản như bánh tráng nướng, kem bơ, sữa đậu nành. Mỗi món ăn đều mang đến cho em một hương vị thật đặc biệt.

Chuyến đi đến Đà Lạt đã giúp em có những kỷ niệm đẹp. Em yêu Đà Lạt không chỉ vì vẻ đẹp thiên nhiên mà còn vì con người nơi đây thật thân thiện, mến khách.

Note: The information is for reference purposes only./.

Sample of Writing an Essay to Recount a Personal Experience? What content is specified in the Vietnamese knowledge for 5th-grade students?

What are guidelines on telling a story about personal experience for students in Vietnam? What content is included in grade 5 Vietnamese Language Curriculum?​ (Image from the Internet)

What content is included in grade 5 Vietnamese Language Curriculum?​

Based on Section V of the General Education Program subject Vietnamese Language issued together with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the Vietnamese Language knowledge for grade 5 students includes the following content:

- Rules for writing names of people, foreign geographical names

- Some cases of capitalizing common nouns to show special respect

- Vocabulary by theme

- Dictionary: finding words, word meanings, usage of words, and other information search

- Meaning of some easy-to-understand, common idioms

- Meaning of some common Sino-Vietnamese Language elements, "homonyms with different meanings"

- Synonyms: characteristics and effects

- Polysemous words and the meanings of polysemous words in texts

- Pronouns and conjunctions: characteristics and functions

- Simple and compound sentences: characteristics and functions

- The use of hyphens (placed in the middle of a sentence to mark the explanatory sections within the sentence); dashes (connect the words in borrowed words consisting of multiple syllables)

- Rhetorical measures of repetition: characteristics and effects

- Linking between sentences in a paragraph, some measures of linking sentences and linking words: characteristics and effects

- Text styles and genres

+ Essay rewriting the ending based on a story

+ Descriptive essays about people, scenery

+ Paragraphs expressing emotions before an event or a poem, story

+ Paragraph expressing opinion on a social phenomenon

+ Essays explaining a natural phenomenon, book or movie reviews, work reports, activity programs, using tables; advertising documents (flyers, posters,...)

- Information through images, figures (non-verbal communication methods).

Additionally, the literature knowledge for grade 5 students includes the following content:

- Topic

- Story's ending

- True stories and imaginary stories

- Details, time, place in the story; images in poetry

- Characters in drama texts and dialogue

Materials used for grade 5 students include:

* Literary Texts

- Folktales, short stories, science fiction stories; descriptive paragraphs (essays)

- Poems, poetic excerpts, children's songs, folk verses, proverbs

- Literary scripts

The length of texts: stories and scripts about 300 - 350 words, descriptive essays about 200 - 250 words, poems about 110 - 130 words

* Informational Texts

- Text explaining a natural phenomenon.

- Text introducing books, films

- Activity program; advertising

The length of texts: approximately 230 words

What is the age of grade 5 students in Vietnam in 2024?

Based on Article 33 of the Primary School Regulations issued with Circular 28/2020/TT-BGDDT regarding the age of primary school students:

Age of Primary School Students

  1. The age for enrolling in the grade 1 is 06 years, calculated by the year. Children with disabilities, those underdeveloped in physical or intellectual capacity, children from economically and socially especially difficult areas, ethnic minority children, orphaned children without any support, children returning from abroad, and children of foreigners studying and working in Vietnam may enroll in the grade 1 at an age higher than the provision but not exceeding 03 years. The case of children enrolling beyond 03 years compared to the regulation will be decided by the head of the Department of Education and Training.
  1. Primary school students may study at an age higher than the regular school age if they repeat grades, are in areas with especially difficult economic and social conditions, are ethnic minorities, are disabled, underdeveloped in physical or intellectual capacity, are orphaned without support, returning from abroad, and other cases as prescribed by law.

Therefore, currently, in 2024, grade 5 students will be 10 years old (standard school age). However, there are some cases where students may study older or younger than the standardized age.

Related Posts
LawNet
What are rules for writing foreign proper names in Vietnamese? Does the grade 5 Vietnamese Language subject have a midterm exam?
LawNet
What are sample essays on description of a pencil for grade 5 students in Vietnam? What are required writing skills in grade 5 Vietnamese Language?
LawNet
What are sample analysis of the "Hành trình của bầy ong" for students in Vietnam? What is the general objective of teaching grade 5 Literature in Vietnam?
LawNet
What is a polysemous word in Vietnamese? What are exercises for practicing words and sentences with polysemous words for grade 5 students in Vietnam? What are criteria for selecting Vietnamese Language textbooks for grade 5 students in Vietnam?
LawNet
What are guidelines on writing introductions and conclusions for descriptive essays on landscapes for students in Vietnam? What are the basic stages of grade 5 Vietnamese Language in Vietnam?
LawNet
What are some practice exercises on synonyms for grade 5 students in Vietnam? What are regulations on skimming skills in grade 5 Vietnamese Language curriculum in Vietnam?
LawNet
What are guidelines on preparing the lesson "Hang Sơn Đoòng những điều kì thú" for grade 5 students in Vietnam?
LawNet
What are guidelines on making an outline for a descriptive essay on a landscape for students in Vietnam? What are regulations on making periodic assessment exam for grade 5 Vietnamese Language subject?
LawNet
What are guidelines on writing a paragraph about a favorite charater in a story for students in Vietnam? What are characteristics of grade 5 Vietnamese Language subject?
LawNet
What are sample paragraphs explaining the reasons for opposing a phenomenon or event in life for students in Vietnam? What are objectives to achieve when teaching grade 5 Vietnamese Language?
Lượt xem: 280

Đăng ký tài khoản Lawnet

Đơn vị chủ quản: Công ty THƯ VIỆN PHÁP LUẬT.
Chịu trách nhiệm chính: Ông Bùi Tường Vũ - Số điện thoại liên hệ: 028 3935 2079
P.702A , Centre Point, 106 Nguyễn Văn Trỗi, P.8, Q. Phú Nhuận, TP. HCM;