Summary of literary knowledge for grade 12 Literature in Vietnam
What are the contents of literary knowledge for grade 12 Literature in Vietnam?
Based on Subsection 2, Section 5 of the general education curriculum for the Literature subject issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the literary knowledge for grade 12 Literature includes:
- The cognitive, educational, and aesthetic functions of literature
- The coherence between the theme, ideology, and dominant inspiration
- Some expressions of artistic style in folk literature, medieval literature, modern literature, realism, and romanticism; the artistic style of the author
- Some elements of legendary tales, novels (modern and post-modern), modern lyrical poetry, comedies, and memoirs
+ Legendary tales: themes, characters, language, artistic techniques; assessing the role of fantastical elements in legendary tales, relating this to their role in ancient folk tales
+ Novels (modern and post-modern): language, psychological development, actions of characters
+ Modern lyrical poetry: language, imagery, symbols, elements of symbolism, surrealism
+ Comedies: language, characters, situations, satirical techniques
+ Reports, diaries, or memoirs: nonfictional nature, description, narration; combining realistic details and events with the writer's experiences, attitudes, and evaluations
- Psychological progression of characters and the ways authors express character psychology
- The relationship of the narrator, perspective in expressing the theme of the text
- Basic understanding of Ho Chi Minh to aid in reading and understanding some representative works of this author
- An overview of literary history and the role of foundational knowledge of literary history in understanding texts
Summary of literary knowledge for grade 12 Literature in Vietnam (Image from the Internet)
What is the duration of the grade 12 Literature in Vietnam?
Based on Section 8 of the general education curriculum for the Literature subject issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the duration for the literature program at various educational levels is as follows:
Program Implementation Duration by Grade Level (number of class periods)
Grade 1 | Grade 2 | Grade 3 | Grade 4 | Grade 5 | Grade 6 | Grade 7 | Grade 8 | Grade 9 | Grade 10 | Grade 11 | Grade 12 |
420 | 350 | 245 | 245 | 245 | 140 | 140 | 140 | 140 | 105 | 105 | 105 |
At the upper secondary school level, each grade has an additional 35 periods for elective study topics.
The duration of the grade 12 Literature program is 105 periods plus an additional 35 periods for elective study topics.
What are reference materials for grade 12 Literature in Vietnam?
Based on Section 9 of the general education curriculum for the Literature subject issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the reference materials for grade 12 Literature include:
Stories, Novels
- AQ chính truyện hoặc Thuốc, Cố hương (Lu Xun)
- Đất (Anh Duc)
- The First Teacher (C. Aitmatov)
- Chiếc thuyền ngoài xa, Mảnh trăng cuối rừng, Bến quê (Nguyen Minh Chau)
- Chí Phèo, Đời thừa (Nam Cao)
- Chữ người tử tù (Nguyen Tuan)
- Đăm Săn (Epic of Central Highlands)
- Em bé thông minh (Vietnamese Folk Tale)
- Em Dìn (Ho Dzenh)
- Hai đứa trẻ (Thach Lam)- ...
Poetry, Narrative Verses, Phu, Elegy
- Xuất dương lưu biệt (Phan Bội Châu)
- Bài ca ngất ngưởng (Nguyễn Công Trứ)
- Bảo kính cảnh giới số 43 (Nguyễn Trãi)
- Bên kia sông Đuống (Hoàng Cầm)
- Bích Câu kì ngộ (Truyện thơ Nôm, Khuyết danh)
- Chiều biên giới (Lò Ngân Sủn)
- Chinh phụ ngâm (Đặng Trần Côn - Đoàn Thị Điểm)
- Dấu chân qua trảng cỏ hoặc Đàn ghi ta của Lorca (Thanh Thảo)
- Đất nước (Nguyễn Đình Thi)
- Đây thôn Vĩ Dạ (Hàn Mặc Tử)
- Độc Tiểu Thanh kí (Nguyễn Du)
- Hoàng Hạc lâu tống Mạnh Hạo Nhiên chi Quảng Lăng (Lý Bạch)
- Lính đảo hát tình ca trên đảo (Trần Đăng Khoa)
- Nhàn (Nguyễn Bỉnh Khiêm)
- Nhớ (Nông Quốc Chấn)
- Nối vòng tay lớn hoặc Nhớ mùa thu Hà Nội (Trịnh Công Sơn, phần lời? ca từ)
- Phú sông Bạch Đằng (Trương Hán Siêu)
- Quê hương (Giang Nam)
- Sa hành đoản ca (Cao Bá Quát)
- Sóng (Xuân Quỳnh)
- Xống chụ xon xao (Truyện thơ dân tộc Thái)
- Tạm biệt Huế (Thu Bồn)
- Tặng phẩm của dòng sông (Inrasara)
- Tây Tiến (Quang Dũng)
- Thu điếu, Thu ẩm, Thu vịnh, Ông nghè tháng Tám (Nguyễn Khuyến)
- Thu hứng 1 (bài 1) hoặc Đăng cao (Đỗ Phủ)
- Tình ca ban mai hoặc Tiếng hát con tàu (Chế Lan Viên)
- I Love You (A. Pushkin)
- Tràng giang (Huy Cận)
- Truyện Kiều (Truyện thơ Nôm, Nguyễn Du)
- Từ ấy, Việt Bắc, Ta đi tới (Tố Hữu)
- Freedom (P. Eluard)
- Tự tình 2 (Hồ Xuân Hương)
- Văn tế nghĩa sĩ Cần Giuộc, Chạy Tây (Nguyễn Đình Chiểu)
- Vội vàng, Nguyệt cầm, Thơ duyên (Xuân Diệu)
- ...
Drama, Tuong, Cheo
- Intrigue and Love (F. Schiller)
- A Midsummer Night's Dream (W. Shakespeare)
- Hồn Trương Ba, da hàng thịt (Lưu Quang Vũ)
- Kim Nham (Chèo dân gian)
- Mùa hè ở biển (Xuân Trình)
- Nghêu, Sò, Ốc, Hến (Tuồng dân gian Việt Nam)
- Rừng trúc (Nguyễn Đình Thi)
- Vũ Như Tô (Nguyễn Huy Tưởng)
- ...
Non-fiction
- Ai đã đặt tên cho dòng sông? (Hoàng Phủ Ngọc Tường)
- Cơm thầy, cơm cô (Vũ Trọng Phụng)
- Đi trên đường Hà Nội (Đỗ Chu)
- Người lái đò Sông Đà (Nguyễn Tuân)
- Nhật kí Đặng Thuỳ Trâm (Đặng Thuỳ Trâm)
- Quyết định khó khăn nhất (Trích Điện Biên Phủ - Điểm hẹn lịch sử - Võ Nguyên Giáp)
- Living to Tell the Tale (G. Marquez)
- Thần linh ơi, ta có các già làng (Trung Trung Đỉnh)
- Thủ tục làm người còn sống (Minh Chuyên)
- Thượng kinh kí sự (Hải Thượng Lãn Ông)
- Trong giông gió Trường Sa ( nhiều tác giả)
- Việc làng (Ngô Tất Tố)
- ...
Argumentative Essays
- Social argumentative essay: discussing a social issue.
- Literary argumentative essay: analyzing and evaluating a literary work.
- Cầu hiền chiếu (Ngô Thì Nhậm)
- Bình Ngô đại cáo, Thư lại dụ Vương Thông (Nguyễn Trãi)
- Tryst with Destiny (J. Nehru)
- Hiền tài là nguyên khí quốc gia (Thân Nhân Trung)
- Một thời đại trong thi ca (Hoài Thanh, Hoài Chân)
- Nguyễn Đình Chiểu, ngôi sao sáng trong văn nghệ dân tộc (Phạm Văn Đồng)
- The Future of Literature (Nobel Lecture 1975 by E. Montale)
- Tiếng mẹ đẻ, nguồn giải phóng các dân tộc bị áp bức (Nguyễn An Ninh)
- I Have a Dream (M. King)
- Tuyên ngôn Độc lập (Hồ Chí Minh)
- Trích diễm thi tập tự (Tựa Trích diễm thi tập - Hoàng Đức Lương)
- Literature and its deep impact on cultural human character development (Hoang Ngoc Hien)
- ...
Informational Texts
- Informational texts: Explanatory texts incorporating one or more elements such as description, narrative, expressive, argumentative.
- Research report on a natural or social issue, with the use of diagrams, tables, with explanatory illustrations, incorporating citations, footnotes, and references.
- Multimodal texts (theatrical scripts adapted from literature program works).
- What is the sample analysis of the Character "Mother Le" in "Nhà mẹ Lê"? What are the learning rights and obligations of 10th-grade students in Vietnam?
- Vietnam: What is the brief summary of the resistance against the Mongol-Yuan invasions? What are the conditions for 7th-grade students to be eligible for grade advancement?
- Vietnam: What are the top 3 sample social argumentative essays on perseverance as the key to success? What learning outcomes are required for writing content in the 7th-grade Literature curriculum?
- Vietnam: What are the sample descriptive essays on a favorite toy for 5th-grade students? What are the assessment criteria for 5th-grade students?
- Vietnam: What are the sample brief paragraphs showing the feeling for the Poem "Gặp lá cơm nếp"? What are the regulations on periodic assessment for 7th-grade students?
- Vietnam: What is the sample outline of an essay on recounting the story "The Legend of the Foeniculum Vulgare" for 5th-grade students? What types of essays are 5th-grade students required to be able to write?
- Vietnam: What are the guidelines for preparing a brief outline for an essay on retelling an experience for 4th-grade students? What learning outcomes are required for writing practice in the 4th-grade Vietnamese language curriculum?
- Vietnam: What are the sample 15 sample descriptive paragraphs on your house for 3rd-grade students? How many lessons are allocated for writing content in the 3rd-grade Vietnamese language curriculum?
- Vietnam: What are the guidelines for preparing the brief lesson "Giọt sương đêm" for 6th-grade students? What are the competency requirements in literature for 6th-grade students?
- What are the sample essays on sharing an experience with a family member for 6th-grade students in Vietnam? What elective subjects do 6th-grade students learn?