What are sample essays on description of a pencil for grade 5 students in Vietnam? What are required writing skills in grade 5 Vietnamese Language?
What are sample essays on description of a pencil for grade 5 students in Vietnam?
An essay of description is a type of text that helps the reader or listener clearly visualize the distinctive characteristics, properties of objects, events, people, or landscapes.
Below are some sample essays describing a pencil for grade 5 students in Vietnam:
Sample 1 Đầu năm học mới, mẹ em sắm sửa cho em đầy đủ đồ dùng học tập. Cái nào cái nấy mới tinh, đẹp đẽ còn hương thơm nhè nhẹ. Mỗi dụng cụ lại có một chức năng riêng, giúp em có thể đạt kết quả tốt trong học tập. Thế nhưng, chiếc bút chì kim lại được em sử dụng nhiều hơn cả. Chiếc bút chì kim này dài khoảng 15cm, được làm từ kim loại cứng chứ không dễ gãy như bút chì gỗ. Cũng vì thế nó đã trở thành người bạn đồng hành trên chặng đường học tập của em nửa năm nay, không hề sứt mẻ. Thân bút to ngang chiếc đũa mà mọi người hay dùng để ăn cơm và có màu tím hệt như bông súng mà mẹ em vẫn trồng trong bể cá trước nhà. Trên chiếc thân mềm mại là những hình nét được khắc họa hết sức sống động, quấn quít cùng những chiếc lá được tô điểm tinh tế dọc theo thân bút, trên đỉnh bút còn có một viên đá nhỏ được gọt góc cạnh rất công phu. Nhìn chiếc bút giống như cô công chúa kiêu sa lộng lẫy đang ngự trị trong hộp bút của em vậy. Chiếc bút có 3 phần: đỉnh bút để em dùng lực ấn ngòi ra, thân bút rỗng chứa một ống nhựa chuyên cố định ngòi, đầu bút có phần lõi rỗng để ngòi chì dễ dàng ra vào. Kết cấu hoạt động của chiếc bút chì khá đơn giản. Không có ngòi than như bút chì gỗ, bút chì kim luôn đi kèm theo một hộp ngòi kim rất nhỏ, mỗi cái ngòi chỉ bằng đầu kim. Khi muốn viết bài, em sẽ giữ vào đỉnh của cây bút đồng thời đưa vào ngòi rỗng một cây kim. Lúc sử dụng chỉ cần ấn nhẹ vào đầu là ngoi ra. Nét chì viết trên giấy không chỉ sắc sảo mà còn hạn chế được việc gọt bút chì và dễ gãy ngòi của chì gỗ. Vì thân bút nhỏ lại gọn nhẹ nên em cảm thấy rất vừa lòng bàn tay, không cần dùng nhiều sức. Mỗi khi viết bài hay làm toán, kẻ lề hay vẽ tranh, chiếc bút chì đều hoàn thành xuất sắc công việc của nó. Dùng bút chì khi sai có thể tẩy đi bằng gôm, hơn hẳn khi dùng bút mực khiến em càng trân trọng người bạn này. Chưa kể, chiếc bút xinh xắn ấy còn có một thanh kim loại mảnh đính bên thân bút để người dùng có thể ghim vào túi áo nữa. Dùng bút chì đã dạy cho em tính cẩn thận và tiết kiệm. Nhờ có nó mà em đã đạt được kết quả rất cao trong học tập. Em rất yêu quý chiếc bút chì kim của mình, nhất định em sẽ giữ gìn nó thật kỹ. Sample 2 Trong hộp bút của em có rất nhiều đồ dùng học tập như chiếc thước kẻ, bút mực, cục gôm, máy tính,...Trong số đó không thể không nhắc đến chiếc bút chì gỗ, người bạn hết sức thân thuộc và cần thiết đối với em. Chiếc bút này được bố em tặng nhân dịp sinh nhật 6 tuổi hôm vừa rồi. Thân bút dài khoảng 20 cm, vừa bằng một gang tay người lớn, thon gọn và còn được sơn một lớp dầu bóng như mái tóc vuốt keo của người nghệ sĩ vậy. Khi mới mở hộp quà của bố, em đã suýt la lên vì sự sung sướng! Đó là cây bút chì 4B mà em ngày đêm ao ước. Trên màu sơn bằng bạc ánh kim là dòng chữ tiếng Anh được quét nhũ vàng óng ánh. Gần đầu bút chì là chữ 4B được khắc vô cùng sắc nét. Loại bút chì này có độ cứng vừa phải nhưng mang lại nét mực rất đậm, đối với một đứa trẻ ăn ngủ với vẽ như em thì đúng là thật hạnh phúc biết bao! Bút chì có thân hình phần lục giác, bên trong là phần ruột bằng than chì đen đặc. Khi gọt em phải dùng lực thật nhẹ nhàng, cẩn thận để tránh làm gãy mất ngòi bút khi gọt quá tay. Tiếng chì chạm vào dao gọt kêu "vo..vo" nghe thật thích thú. Đầu bút chì nhọn như chiếc kim và thuôn dài được em ấn nhẹ lên trang giấy trắng, từng đường nét sắc sảo có thanh đậm ngay lập tức được hiện ra. Từ bé em đã hay vẽ vời nguệch ngoạc trên giấy, lớn hơn một chút em bắt đầu đam mê vẽ lại những hình ảnh đáng yêu bắt chước trang bìa vở, đôi khi là các nhân vật hoạt hình trên tivi mà em yêu thích. Chiếc bút chì nhanh chóng trở thành trợ thủ đắc lực của em, đặc biệt là khi em di chì đánh màu tóc cho các nhân vật. Mực mới mịn và trơn tru làm sao! Không chỉ thế, em còn dùng bút chì để kẻ ngang giữa các bài, kẻ lề vở,...Mỗi khi em lỡ tay kẻ sai, thì chiếc cục gôm sẽ sửa lỗi lầm cho em như bác lao công chăm chỉ dọn sạch trang giấy trắng. Có cây bút chì mơ ước, em nhất định sẽ bảo quản thật cẩn thận để nó không bị rơi làm gãy ngòi than chì bên trong. Hy vọng với sự trợ giúp của bút chì mới, em sẽ có thêm nhiều những bức họa đẹp. Em rất biết ơn bố em! Sample 3 Em rất thích vẽ, những lúc rảnh rỗi em có thể vẽ cả ngày về những điều em mơ ước nhưng em chỉ toàn dùng bút mực nên rất khó bôi xóa. Chính vì thế chị hai đã mua tặng em một cây bút chì nhân đầu năm học rồi. Em rất thích món quà chị tặng. Cây bút chì của em nhìn bên ngoài cũng không khác gì những cây bút của các bạn. Thân bút tròn lăn như chiếc đũa ăn và dài gần bằng cây thước 15cm của em. Vỏ bút chì màu xanh lá cũng là màu em thích. Đầu của câu bút chì được bao quanh bằng một lớp kim loại màu bạc và giữ một hòn gom nhỏ màu hồng xinh xinh trên đầu. Em nhìn cây bút chì mà ngỡ một nụ hoa hồng chúm chím. Nhưng chiếc bút chì của em còn đẹp và lạ hơn các bạn là có thêm tên của em được khắc to trên thân bút. Em cứ nghĩ là do chị nhờ người bán khắc giùm nhưng dòng chữ “ Thân tặng bé Út của chị” là chính tay chị em uốn nắn từng đường nét. Chị em bảo em tập vẽ thì nên dùng bút chì gỗ để dễ gọt và chỉnh ngòi theo ý muốn. Ban đầu mua về, cây bút chì chưa có phần ngòi vì nó được bao bọc bởi lớp vỏ gỗ cứng. Chị em cầm tay em và nhẹ nhàng dạy em gọt chiếc bút của mình. Em xoay đều tay thì một lớp vỏ mỏng cuộn tròn lăn ra ngoài. Phần chì màu đen chạy dọc giữa thân bút sẽ giúp em vẽ những nét vẽ đầu tiên. |
Note: Above information is for reference purposes only.
What are sample essays on description of a pencil for grade 5 students in Vietnam? What are required writing skills in grade 5 Vietnamese Language? (Image from Internet)
What are required writing skills in grade 5 Vietnamese Language?
Based on Section IV of the Appendix Educational Program for Vietnamese issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the requirements for Grade 5 Vietnamese Language include:
- Primary Qualities and General Competencies Requirements
The Vietnamese Language subject helps form and develop in students the primary qualities and general competencies at levels appropriate to the subject and educational level as prescribed in the Comprehensive Program.
- Distinctive Competency Requirements
(i) For language competence:
Firstly, correctly, fluently, and expressively read the text; understand the main content, primarily explicit content; initially grasp the implicit content such as the theme, lessons from the text read.
In terms of reading requirements: pay more attention to understanding specific content, themes, and deriving lessons from the text.
Secondly, in terms of writing requirements: initially, be able to write a short, complete essay, mainly narrative, descriptive essays, and simple introductions. Specifically:
- Write narratives recounting read stories, witnessed events, participated events, stories imagined by students; describe familiar objects, phenomena; introduce objects and activities close to students’ lives.
- Write paragraphs expressing the students' feelings and thoughts when reading a story, poem, witnessing an event evoking many emotions; express opinions on a simple issue in learning and life;
- Write various types of texts like autobiographies, messages, invitations, schedules, applications,...; initially write following the process; the essay must have three parts (introduction, body, conclusion).
Additionally, ideas and emotions should be presented understandably; initially know how to use appropriate gestures and expressions when speaking; clearly recount a read or heard story; share, exchange one's feelings and thoughts on discussed issues; know how to explain a simple object or process.
Listen with an appropriate attitude and grasp the basic content; recognize the speaker's emotions; know how to respond to what has been heard.
(ii) For Literary Competence:
General requirement: distinguish between narrative and poetic texts; recognize the text's content and the writer's attitude and feelings; initially understand the effect of some formal literary elements (language, characters, plot, rhyme, comparison, personification). Know how to imagine, relate, and express literary qualities in writing and speaking.
Requirement for grade 5 students: know how to read literary texts expressively; recount, summarize the story’s main content, poem; comment on characters, events, and the writer's attitude and feelings in the text; recognize time and location, some types of rhymes, rhythm, beautiful, unique words and images, and the effects of figurative language like personification and comparison. Understand the meaning or lessons from the text. Write narratives, descriptive essays expressing emotions and the ability to imagine and relate.
What knowledge is included in grade 5 Vietnamese Language?
Based on Section V of the Appendix Educational Program for Vietnamese issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, grade 5 Vietnamese Language includes:
- Rules for writing foreign names, geographic names
- Some cases of capitalizing common nouns for special respect
- Vocabulary by topic
- Dictionary: how to find words, meanings, word usage, and look up other information
- Meanings of common, easy-to-understand idioms
- Meanings of common Sino-Vietnamese elements, "homophones with different meanings"
- Synonyms: characteristics and effects
- Polysemous words and the meaning of polysemous words in texts
- Pronouns and conjunctions: characteristics and functions
- Simple and compound sentences: characteristics and functions
- The use of dashes (placed in the middle of sentences to denote explanatory parts); hyphens (linking words in multi-word borrowed terms)
- Repetition rhetorical devices: characteristics and effects
- Linking sentences within a paragraph, and some linking devices, and conjunctions: characteristics and effects
- Text types and genres
(i) Essay rewriting the ending based on a narrative
(ii) Essay describing people, landscapes
(iii) Paragraph expressing feelings, emotions about an event or a poem, story
(iv) Paragraph stating opinions on a social phenomenon
(v) Essay explaining a natural phenomenon, book or movie introduction, work report, activity program, using charts; advertising text (leaflets, posters,...)
(vi) Information through images, data (non-verbal communication tools).
- What is the law on light reflection? What are details of the law on light reflection?
- What is the schedule of the AFF Cup 2024 (ASEAN Cup)? What are activities for physical education and sports in vocational education institutions in Vietnam?
- What is the schedule for the AFF Cup 2024 matches of the Vietnam National Team? Are students who are athletes in Vietnam eligible for a special exemption from high school graduation requirements?
- Vietnam: What are the guidelines for analysis of the poem "Tiến sĩ giấy"? What is the regulatory age of students entering lower secondary education?
- What is the location of Vietnam International Defense Exhibition 2024? Are students of all educational levels granted leave to visit the Vietnam International Defense Exhibition?
- What is the formula for calculating population density in Vietnam? What is the population density?
- Vietnam: What is the sample parent-teacher conference scenario at the end of the first semester of primary education? What are the regulations on the organization of parent committees?
- Vietnam: What is the sample outline for an essay on the analysis of the excerpt "The Last Leaf"? What are the assessment levels for learning results in the school year of 8th-grade students?
- What is the unit of power? When do students in Vietnam study the unit of power?
- What is the guidance for children to tell the story "Chuyện bốn mùa"? What is the age of students entering 2nd grade in Vietnam?