What are sample argumentative essays on the issue of environmental pollution for grade 8 students in Vietnam? What are literary competency requirements for grade 8 students in Vietnam?
What are sample argumentative essays on the issue of environmental pollution for grade 8 students in Vietnam?
Students can refer to the following sample argumentative essay on the issue of environmental pollution for grade 8 students:
Ô nhiễm môi trường hiện nay là một trong những vấn đề cấp bách nhất mà nhân loại phải đối mặt. Không chỉ ảnh hưởng đến cuộc sống của con người, ô nhiễm môi trường còn gây ra những hậu quả nghiêm trọng đối với hệ sinh thái và các loài sinh vật. Hiện tượng ô nhiễm môi trường đã trở thành một “bóng đen” bao trùm lên hành tinh xanh của chúng ta. Trước tiên, chúng ta cần hiểu rõ ô nhiễm môi trường là gì. Ô nhiễm môi trường là tình trạng môi trường tự nhiên bị thay đổi theo chiều hướng xấu đi do các chất thải và hoạt động của con người gây ra. Các nguồn ô nhiễm phổ biến bao gồm khí thải từ các phương tiện giao thông, nhà máy, chất thải sinh hoạt và công nghiệp. Những nguồn ô nhiễm này khiến không khí, nước và đất trở nên độc hại, gây ảnh hưởng trực tiếp đến sức khỏe con người và các loài sinh vật. Hãy thử tưởng tượng một dòng sông trước đây trong xanh và yên bình, nay đã chuyển sang màu đục ngầu do chất thải công nghiệp xả ra. Từng đàn cá, tôm vốn sinh sống nơi đây dần biến mất, chỉ còn lại một dòng nước đục lờ, tỏa ra mùi hôi thối khó chịu. Cảnh tượng này không chỉ gây mất mát về mặt sinh thái mà còn tác động xấu đến đời sống của người dân quanh vùng. Tương tự, tình trạng ô nhiễm không khí cũng đang trở nên ngày càng nghiêm trọng ở các thành phố lớn. Mỗi ngày, hàng ngàn chiếc xe cộ lưu thông, xả ra lượng lớn khí độc hại vào không khí, khiến bầu trời trở nên mờ đục và con người phải đối mặt với các căn bệnh hô hấp nguy hiểm. Bên cạnh đó, ô nhiễm môi trường còn gây ra những tác động lâu dài đến khí hậu toàn cầu. Khi khí thải chứa các chất như CO₂, CH₄ tăng cao, hiện tượng nóng lên toàn cầu xảy ra, gây ra các thiên tai như bão, lũ lụt, hạn hán. Ví dụ như hiện tượng băng tan ở hai cực đã khiến mực nước biển dâng cao, đe dọa sự tồn tại của các hòn đảo và vùng ven biển. Hay các cơn bão lớn chưa từng có như bão yagi mới đây đã cướp đi tính mạng của hơn 300 người dân Việt Nam, gây thiệt hại lớn về tài sản. Vậy, chúng ta cần phải làm gì để giảm thiểu ô nhiễm môi trường? Trước hết, mỗi người nên nâng cao ý thức bảo vệ môi trường từ những hành động nhỏ nhất như hạn chế sử dụng túi ni-lông, phân loại rác thải, và tiết kiệm điện, nước. Ngoài ra, các quốc gia cần có chính sách nghiêm ngặt để kiểm soát các nguồn ô nhiễm, khuyến khích sử dụng năng lượng tái tạo như điện mặt trời, điện gió nhằm thay thế các nguồn năng lượng hóa thạch. Bên cạnh đó, giáo dục về bảo vệ môi trường cũng cần được đẩy mạnh trong trường học để thế hệ trẻ hiểu rõ tầm quan trọng của việc bảo vệ “ngôi nhà chung” của chúng ta. Tóm lại, ô nhiễm môi trường không chỉ là vấn đề của một cá nhân hay một quốc gia, mà là trách nhiệm của toàn nhân loại. Chúng ta cần phải cùng nhau hành động ngay từ bây giờ, bởi mỗi hành động nhỏ sẽ góp phần làm nên sự thay đổi lớn cho Trái Đất. Chỉ khi môi trường được bảo vệ, con người mới có thể sống khỏe mạnh và hạnh phúc. |
Note: The information is for reference only.
What are sample argumentative essays on the issue of environmental pollution for grade 8 students in Vietnam? What are literary competency requirements for grade 8 students in Vietnam? (Image from the Internet)
What are literary competency requirements for grade 8 students in Vietnam?
Pursuant to Section IV of the Literature Curriculum issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the requirements for literary skills for grade 8 students are as follows:
Firstly, recognizing and distinguishing different types of literary texts:
- Stories, poetry, drama, prose, and some representative genres for each type;
- Analyzing the effect of certain artistic elements in each literary genre;
- Understanding both explicit and implicit content of literary texts. Presenting one's feelings and thoughts about literary works and their impact on oneself;
- Initially creating some products with literary characteristics.
Secondly, understanding the messages, thoughts, emotions, and attitudes of the author in the text;
- Recognizing literary scripts, novels, and Num poetry stories, regulated and free verse, tragedy and comedy; content and form of literary works, literary imagery;
- Identifying and analyzing the effect of certain artistic elements and devices in each literary genre (the combination of the narrator's voice and that of the character, perspective, conflict, poetic rules, structure, language, lyrical emotional flow);
- Rhetorical devices such as repetition, word play, irony, paradox. Recognizing some general features of the history of Vietnamese literature;
- Understanding the influence of literature on one's life.
What Vietnamese language knowledge do grade 8 students in Vietnam learn?
Pursuant to Section IV of the Literature Curriculum issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, the Vietnamese language knowledge for grade 8 students includes:
- The meanings of some relatively common idioms and proverbs
- The connotative meanings of words and word selection
- Onomatopoeic and mimetic words: characteristics and effects
- The meanings of some common Sino-Vietnamese elements (e.g., vo, huu) and the meanings of words containing these elements (e.g., vo tu, vo hinh, huu quan, huu han)
- Particles, interjections: characteristics and functions
- Detached components in sentences: characteristics and functions
- Declarative, interrogative, imperative, exclamatory sentences; affirmative and negative sentences: characteristics and functions
- Rhetorical devices of inversion, rhetorical questions: characteristics and effects
- Explicit and implicit meanings of sentences
- Deductive, inductive, parallel, coordinated paragraphs: characteristics and functions
- Text types and genres
+ Narrative texts: essays recounting a trip or a social activity
+ Expressive texts: six-word, seven-word poems; paragraphs conveying thoughts about a six-word, seven-word poem
+ Argumentative texts: thesis, argument, reasoning, and evidence; discussions on a life issue; analysis of a literary work
+ Informative texts: objective information, subjective opinions, and purpose of the text; explanatory texts to explain a natural phenomenon; introductions to a book; petition texts
- Standard language and dialect: functions and values
- Social jargons: functions and values
- Non-verbal communication means: images, data, charts,...
- Vietnam: What is the sample outline of an essay on the analysis of expressions of national spirit in the Poem "Việt Bắc" for 12th-grade students? What patriotic qualities are required for 12th-grade students?
- Vietnam: What are your thoughts on the Poem "Tiếng ru" by To Huu? How many lessons are there in the 12th-grade Literature curriculum per year?
- What are the sample essays describing your grandfather for 5th-grade students in Vietnam? What are the assessment criteria for 5th-grade students in 2024?
- Vietnam: What are the sample social argumentative essays on social media etiquette for 10th-grade students? What Vietnamese knowledge do 10th-grade students learn?
- Vietnam: Why is the French Bourgeois Revolution considered the most thorough one? What learning outcomes are required for 11th-grade students after studying the bourgeois revolution?
- Vietnam: What is the atmosphere? What is the grade at which students are required to master the knowledge of the atmosphere in the History and Geography curriculum?
- Vietnam: Why does the phenomenon of day and night alternation occur on Earth? What is the grade at which students learn about the phenomenon of day and night alternation on Earth?
- What is the newest report template on distance education at the higher education level in Vietnam?
- Vietnam: What are the shortest sample expositions on Ba Den Mountain for 9th-grade students? What learning outcomes are required for the writing process in the 9th-grade Literature curriculum?
- In Vietnam, what does local time mean? What is the grade at which local time is taught in the History and Geography curriculum?