Sample essay narrating a trip to visit a historical and cultural site for grade 8 students in Vietnam

Below is the sample essay narrating a trip to visit a historical and cultural site for grade 8 students in Vietnam

Sample essay narrating a trip to visit a historical and cultural site for grade 8 students in Vietnam

Sample essay narrating a trip to visit a historical and cultural site 1: Visiting Hung Temple

Vietnamese English

Hè vừa qua em đã được đi thăm di tích đền Hùng nơi mà Bác Hồ từng căn dặn "các Vua Hùng đã có công dựng nước, Bác cháu ta phải cùng nhau giữ lấy nước”. Chuyến đi rất bổ ích và giúp em cùng các bạn biết thêm nhiều kiến thức mới.

Khu di tích Đền Hùng nằm trên núi Nghĩa Lĩnh, huyện Phù Ninh, tỉnh Phú Thọ, hàng năm vào ngày 10 tháng 3 âm lịch nơi này tổ chức lễ hội Đền Hùng rất lớn. Nhắc đến Lễ hội Đền Hùng em nhớ ngay đến câu ca dao "Dù ai đi ngược về xuôi nhớ ngày Giỗ Tổ mồng mười tháng ba".

Bắt đầu từ chân núi đi lên đầu tiên em nhìn thấy đền Hạ, tương truyền kể rằng đây là nơi Mẹ Âu Cơ sinh ra bọc trăm trứng. Tiếp tục di chuyển lên sẽ là đền Trung, vị trí quan trọng nơi tổ chức họp bàn việc nước của vua và quan. Cao nhất là đền Thượng, vị trí tối cao dùng để thờ cúng các vị thần theo tín ngưỡng xưa. Kế bên đó là đền Giếng, ngôi đền xây dựng trong thế ký 18, theo dân gian tương truyền đây là nơi công chúa Tiên Dung và công chúa Ngọc Hoa soi gương.

Tiếp theo, đoàn dẫn chúng em vào tham quan bảo tàng Hùng Vương, nơi lưu giữ và trưng bày nhiều hiện vật quý. Mọi thứ đều ẩn chứa trong đó một câu chuyện, một bài học riêng. Đó là các chiến tích hào hùng của vua Hùng đánh đuổi quân xâm lược. Đó là tấm gương sáng của người chiến sĩ hy sinh quên mình để bảo vệ vua chúa.

Một chuyến đi chỉ vỏn vẹn một buổi nhưng đã để lại nhiều bài học sâu sắc, giúp chúng em hiểu thêm về lịch sử dựng nước và giữ nước của dân tộc ta. Đền Hùng là nơi thiêng liêng mà mỗi người dân Việt Nam đều nhớ đến, đó là cội nguồn của mỗi chúng ta.

Last summer, I had the opportunity to visit the Hung Temple historical site, where Ho Chi Minh once reminded, "The Hung Kings had the merit of founding the country, our uncles and nephews must together preserve it.” The tour was very educational and helped my friends and me gain a lot of new knowledge.

The Hung Temple historical site is located on Nghia Linh Mountain, Phu Ninh District, Phu Tho Province. Every year, on the 10th of the 3rd lunar month, a grand Hung Temple festival is held here. Mentioning the Hung Temple Festival, I immediately recall the folk song: "No matter who goes back and forth, remember the Ancestor's death anniversary on the tenth of March."

Starting from the foot of the mountain, the first temple I saw was the Ha Temple, believed to be the place Mother Au Co gave birth to a hundred eggs. Moving further up is the Trung Temple, an important site where the king and officials held meetings. At the highest peak is the Thuong Temple, the supreme place used for worshipping deities according to ancient beliefs. Next to it is the Gieng Temple, built in the 18th century, which folklore says is where Princess Tien Dung and Princess Ngoc Hoa used to mirror themselves.

Following this, we visited the Hung Vuong Museum, where many precious artifacts are preserved and displayed. Each item there contains a story and a lesson. These are the heroic milestones of the Hung Kings who repelled invaders. It is also the shining example of soldiers sacrificing their lives to protect the rulers.

Although the visit lasted only a morning, it imparted many profound lessons, helping us understand more about the history of our nation's founding and preservation. Hung Temple is a sacred place that every Vietnamese person remembers; it is the origin of each of us.

Sample essay narrating a trip to visit a historical and cultural site 2: Visiting Ho Chi Minh's Mausoleum

Vietnamese English

Bác Hồ kính yêu là người cha già của dân tộc Việt Nam ta, Bác là vĩ nhân có một không hai trong lịch sử bốn ngàn năm của dân tộc ta, thành tựu và công lao của người không gì có thể so sánh được. Nhân dịp ngày Quốc khánh 2/9 vừa qua em đã được tham quan lăng Bác nơi gìn giữ thi hài của người.

Từ tối hôm trước, mẹ đã chuẩn bị tỉ mỉ những đồ dùng cần thiết cho cuộc hành trình này. Sáng sớm, khi đồng hồ chỉ vừa chạm mốc 5 giờ 30, ngay 6 giờ gia đình em đã có mặt tại Quảng trường Ba Đình nơi Bác Hồ đọc bản Tuyên ngôn độc lập khai sinh ra nước Việt Nam dân chủ cộng hòa.

Sau đó, em và gia đình thăm Lăng Chủ tịch Hồ Chí Minh, còn gọi là Lăng Bác. Lăng Bác được khởi công xây dựng vào ngày 2 tháng 9 năm 1973 và hoàn thành vào năm 1975. Công trình này được thiết kế theo phong cách kiến trúc hiện đại nhưng vẫn giữ được sự trang nghiêm và giản dị, phản ánh đúng tinh thần của Chủ tịch Hồ Chí Minh.

Không khí trong lăng thật yên lặng, nghiêm trang. Bác Hồ nằm đó giống như đang ngủ vậy. Khuôn mặt Bác hiền từ giống như trong những bức tranh tôi được xem. Khi được nhìn thấy Bác, em cảm thấy vô cùng hạnh phúc.

Sau khi viếng lăng, chúng em tiếp tục thăm nhà sàn - nơi Bác từng sống và làm việc, và Bảo tàng Hồ Chí Minh - nơi trưng bày những hiện vật và tư liệu quý báu về cuộc đời của Bác. Tại đây, em nghe được nhiều câu chuyện thú vị về Bác. Giọng kể của hướng dẫn viên khiến những câu chuyện trở nên cảm động hơn bao giờ hết.

Chuyến viếng Lăng Bác của gia đình em đã kết thúc, nhưng không khí trang nghiêm và sự tôn kính vẫn còn đọng mãi trong tâm hồn. Em đã hiểu rõ hơn về Bác Hồ, người lãnh tụ kính yêu của dân tộc Việt Nam.

Dear Ho Chi Minh is the venerable father of our Vietnamese nation. He is an unparalleled figure in our four-thousand-year history, whose achievements and contributions are incomparable. On the occasion of National Day on September 2, I had the chance to visit Ho Chi Minh's Mausoleum, where his body is preserved.

The night before, my mother meticulously prepared the necessary items for the trip. Early in the morning, at precisely 5:30 AM, by 6:00 AM, my family was present at Ba Dinh Square, where Ho Chi Minh read the Declaration of Independence, heralding the birth of the Democratic Republic of Vietnam.

We then visited the Ho Chi Minh Mausoleum, also known as Ho Chi Minh's Mausoleum. Construction of the mausoleum began on September 2, 1973, and it was completed in 1975. This structure was designed in a modern architectural style while maintaining solemnity and simplicity, reflecting the spirit of President Ho Chi Minh.

The atmosphere inside the mausoleum is quiet and dignified. Ho Chi Minh lies there as if he is just sleeping. His face is kind, resembling the portraits I have seen. Seeing Ho Chi Minh made me feel extremely happy.

After paying respects at the mausoleum, we continued to visit the stilt house where Ho Chi Minh lived and worked, and the Ho Chi Minh Museum, where precious artifacts and documents about his life are displayed. There, I heard many interesting stories about Ho Chi Minh. The guide's storytelling made the experiences even more touching.

My family's visit to Ho Chi Minh's Mausoleum concluded, but the dignified atmosphere and profound reverence remain deeply ingrained in my heart. I have understood more about Ho Chi Minh, the beloved leader of the Vietnamese nation.

Sample essay narrating a trip to visit a historical and cultural site 3: Visiting Hoa Lo Prison

Vietnamese English

Kháng chiến chống Pháp là một trong những trang sử hòa hùng của dân tộc Việt Nam, để làm nên những trang sử hào hùng đó dân tộc ta cũng phải đổ biết sao xương máu, phải chịu biết bao hi sinh mất mát. Một trong những chứng tích chứng tích cho sự tàn ác của chế độ thực dân và minh chứng của tinh thần bất khất, quật cường của dân tộc Việt Nam đó là di tích nhà tù Hỏa Lò.

Vừa qua em đã được chị gái dẫn đi tham quan Nhà tù Hỏa Lò, hay còn gọi là "Hanoi Hilton," là một nơi giam giữ khắc nghiệt và tăm tối. Được xây dựng bởi thực dân Pháp vào năm 1896, nhà tù này ban đầu được thiết kế để giam giữ các chiến sĩ yêu nước và các nhà cách mạng Việt Nam.

Nhà tù Hỏa Lò có nhiều khu vực giam giữ khác nhau, bao gồm một nhà canh gác, một bệnh xá, một nhà thương, hai nhà giam tạm thời (chưa bị xét xử), một nhà sản xuất đồ mộc, sắt, may mặc và da giày, cũng như năm nhà dành cho tù nhân đã bị xét xử và bốn trại xà lim để giam giữ tử tù, tù nhân nguy hiểm và tù nhân vi phạm nội quy nhà tù.

Tại mỗi khu vực, có các bảng chú thích giúp người tham quan hiểu rõ hơn về lịch sử. Em đặc biệt sốc khi tham quan khu nhà giam dành cho tù nhân tử hình, nơi có chiếc máy chém đã từng được sử dụng để thi hành án tử hình những chiến sĩ cách mạng yêu nước, đi đến nơi này em không khỏi rợn người và cũng rất xúc động trước sự hi sinh mất mát của dân tộc ta.

Những căn giam nhỏ bé, chật chội với bốn bức tường dày và tối tăm tạo nên một cảm giác đầy ám ảnh. Em cảm nhận được sự đau đớn và khổ cực mà những chiến sĩ cách mạng đã phải trải qua. Họ đã sống trong những điều kiện khắc nghiệt, nhưng vẫn giữ vững tinh thần kiên cường và lòng yêu nước. Những câu chuyện về sự hy sinh và đấu tranh của họ đã khiến em không khỏi xúc động và tự hào.

Chuyến tham quan này đã giúp em tích lũy thêm nhiều kiến thức bổ ích. Em hy vọng rằng sẽ có nhiều cơ hội khám phá thêm nhiều di tích lịch sử của nước mình.

The resistance against the French is one of the heroic chapters in the history of Vietnam. To create such heroic pages required immense sacrifices, with many lives lost. One of the testaments to the cruelty of colonial policies and the indomitable spirit of the Vietnamese people is the Hoa Lo Prison historical site.

Recently, my sister took me to visit Hoa Lo Prison, also known as the "Hanoi Hilton", a grim and dark place of detention. Built by the French colonists in 1896, this prison was originally designed to incarcerate patriotic fighters and Vietnamese revolutionaries.

Hoa Lo Prison has various detention areas, including a guardhouse, an infirmary, a hospital, two temporary holding cells (for those not yet tried), workshops for carpentry, metal, tailoring, and shoemaking, as well as five houses for tried prisoners and four solitary confinement cells for those sentenced to death, dangerous prisoners, and those violating prison rules.

Each area has informative plaques helping visitors understand the history. I was particularly shocked when visiting the area for death row inmates, where the guillotine used for executing patriotic revolutionaries was located. Visiting this place, I couldn’t help but feel a chill and deep emotion over our nation's sacrifices.

The cramped, dark cells with their thick walls create a haunting sensation. I felt the pain and hardship that the revolutionaries endured. They lived in extremely harsh conditions but maintained their steadfast spirit and patriotism. Stories of their sacrifices and struggles left me deeply moved and proud.

This visit helped me gather a lot of useful knowledge. I hope to have more opportunities to explore other historical sites in our country.

What literary competencies must grade 8 students in Vietnam achieve?

Based on the Literature Education Program issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, grade 8 and 9 students must achieve the following literary competencies:

- Understand the message, thoughts, emotions, and attitudes of the author in the text; recognize the script of literature, novels, and Nom poetry, regulated and free verse, tragedy, and comedy;

- Understand the content and form of literary works, literary images; recognize and analyze the effects of some formal elements and artistic measures of each literary genre (combination of the narrator's voice and the character’s voice, perspective, conflict, poetic laws, structure, vocabulary, emotional lyrical flow; rhetorical devices such as repetition, wordplay, sarcasm, paradox);

- Recognize some general features of Vietnamese literary history; understand the impact of literature on personal life.

Sample essay recounting a visit to a cultural historical site, Grade 8

Sample essay narrating a trip to visit a historical and cultural site for grade 8 students in Vietnam (Image from the Internet)

What is the age of grade 8 students in Vietnam?

As per Clause 1, Article 28 of the Education Law 2019, the age for each educational level is stipulated as follows:

Levels of education and student age in general education

  1. The levels of education and the age for general education are regulated as follows:

a) Primary education is conducted over 5 years, from grade one to the end of grade five. The age of students entering grade one is 6 years old, calculated by year;

b) Lower secondary education is conducted over 4 years, from grade six to the end of grade nine. Students must complete primary education to enter grade six. The age of students entering grade six is 11 years old, calculated by year;

c) Upper secondary education is conducted over 3 years, from grade ten to the end of grade twelve. Students must have a lower secondary education diploma to enter grade ten. The age for students entering grade ten is 15 years old, calculated by year.

...

Thus, barring cases of retention or early/late enrollment compared to the stipulated age, grade 8 students are 13 years old.

Related Posts
LawNet
What are the sample social argumentative essays on a social issue raised from a literary work in the 8th-grade Literature curriculum in Vietnam?
LawNet
Vietnam: What are the sample paragraphs on the differences between stinginess and thrift for 8th-grade students? What are the requirements for self-improvement competence of 8th-grade students?
LawNet
Vietnam: What are the sample paragraphs on a memorable memory during the past summer under the 8th-grade Literature curriculum? What are the objectives of 8th-grade Literature?
LawNet
What are the sample essays on memorable experiences with your pet under the 8th-grade Literature curriculum in Vietnam?
LawNet
Vietnam: What is the sample outline of an essay on analysis of the poem "Thu Vịnh" for 8th-grade students? What are the literary texts used in the 8th-grade Literature curriculum?
LawNet
Vietnam: What are the guidelines for preparing the briefest lesson "Thiên trường vãn vọng"? What are the mandatory subjects for 8th-grade students?
LawNet
Vietnam: What are the top 05 sample 200-word paragraphs about maternal love? What are the orientations in writing teaching methods for Literature?
LawNet
Vietnam: Who is the author of the famous literary work "Don Quijote"? What literary knowledge does the 8th-grade Literature curriculum include?
LawNet
In Vietnam, what does onomatopoeia mean? what is the grade whose Literature curriculum covers onomatopoeia?
LawNet
Vietnam: What is the sample argumentative essay on analysis of the Literary Work "Vinh Khoa Thi Huong/Vịnh Khoa Thi Hương"? What literary knowledge is included in the 8th-grade Literature curriculum?
Lượt xem: 663
Latest Post

Đăng ký tài khoản Lawnet

Đơn vị chủ quản: Công ty THƯ VIỆN PHÁP LUẬT.
Chịu trách nhiệm chính: Ông Bùi Tường Vũ - Số điện thoại liên hệ: 028 3935 2079
P.702A , Centre Point, 106 Nguyễn Văn Trỗi, P.8, Q. Phú Nhuận, TP. HCM;