Prepare the lesson "Những ngày hè tươi đẹp" (Beautiful Summer Days) in grade 4 Vietnamese Language according to the "Chân trời sáng tạo" curriculum
Prepare the lesson "Những ngày hè tươi đẹp" (Beautiful Summer Days) in grade 4 Vietnamese Language according to the "Chân trời sáng tạo" curriculum
The lesson "Những ngày hè tươi đẹp" (Beautiful Summer Days) on page 10 of the textbook of grade 4 Vietnamese Language (Volume 1) according to "Chân trời sáng tạo" curriculum may be prepared as follows:
Vietnamese | English |
Câu 1 Kết thúc kì nghỉ hè ở quê, bạn nhỏ tiếc điều gì? Lời giải chi tiết: Điều mà bạn nhỏ tiếc khi kết thúc kì nghỉ hè ở quê đó là những ngày ở quê trôi nhanh quá. Câu 2 Những chi tiết nào cho thấy ông bà và cô Lâm rất yêu quý con cháu? Lời giải chi tiết: Những chi tiết cho thấy ông bà và cô Lâm rất yêu quý con cháu là: - Ông bà ôm tớ và nói: "Hè năm sau, anh em cháu nhớ về nhé!" - Ông bà cùng cô Lâm bịn rịn tiễn bố mẹ và anh em tớ ra đầu ngõ. Câu 3 Mỗi người bạn tặng cho bạn nhỏ món quà gì? Những món quà ấy thể hiện điều gì? Lời giải chi tiết: Bạn nhỏ được tặng những món quà từ mỗi người bạn: - Điệp tặng cây cỏ chọi gà lớn chưa từng thấy. - Văn tặng hòn bi ve đẹp nhất, quý nhất của mình. - Lê tặng hòn đá hình siêu nhân nhặt ở bờ suối, trước giờ vẫn được Lê giữ như báu vật. - Tuyết tặng chồng bánh đa chưa nướng, dặn lên phố nướng ăn để nhớ mà về chơi với nhau. Những món quà đó có ý nghĩa vô cùng to lớn với bạn nhỏ: Chúng thể hiện tình yêu thương, sự quan tâm, gần gũi và gắn bó của những người bạn thôn quê dành cho Điệp. Đó là những món quà mà các bạn ấy yêu thích nhất, trân trọng, nâng niu nhất giống như tình bạn đối với bạn nhỏ - quý báu, vô giá. Câu 4 Trước khi trở lại thành phố, bạn nhỏ hứa sẽ làm gì? Việc làm đó có ý nghĩa như thế nào? Lời giải chi tiết: - Trước khi trở lại thành phố, bạn nhỏ hứa sẽ tập hợp sách để gửi về làm tủ sách ở đình làng. - Việc làm đó của bạn nhỏ giúp cho những người bạn ở quê có điều kiện và cơ hội để tiếp cận tri thức trong hoàn cảnh vẫn còn khó khăn, thiếu thốn, đặc biệt thể hiện sự cảm thông, thấu hiểu về hoàn cảnh của các bạn nhỏ thôn quê Câu 5 Theo em, bạn nhỏ tưởng tượng những điều gì về mùa hè năm sau? Lời giải chi tiết: Những điều mà bạn nhỏ tưởng tượng về mùa hè năm sau đó là: được về quê thăm ông bà, thăm cô Lâm, được sống trong vòng tay yêu thương chào đón của mọi người, được vui chơi cùng Điệp, Văn, Lê, Tuyết - những người bạn gần gũi gắn bó nơi thôn quê,... Câu 6 Em mong ước điều gì cho kì nghỉ hè sắp tới của mình? Vì sao? Lời giải chi tiết: Vào kì nghỉ hè sắp tới, em muốn được tham gia vào lớp học võ ở cung thiếu nhi. Bởi vì, em thấy học võ tốt cho sức khỏe và để phòng thân. Bố mẹ em cũng rất ủng hộ em học võ. |
Question 1 What did the child feel regretful about at the end of the summer vacation in the countryside? Detailed solution: What the child felt regretful about at the end of the summer vacation in the countryside was how quickly the days had passed. Question 2 What details show that the grandparents and Aunt Lam dearly love their grandchildren? Detailed solution: Details showing that the grandparents and Aunt Lam dearly love their grandchildren are: - The grandparents hugged me and said: "Come back next summer, okay?" - The grandparents and Aunt Lam reluctantly saw my parents and siblings off at the end of the alley. Question 3 What gifts did each friend give to the child? What do these gifts signify? Detailed solution: The child received these gifts from each friend: - Diep gave a large fighting cock grass. - Van gave his most beautiful, treasured marble. - Le gave a rock shaped like a superhero picked from the stream bank, which he had always kept as a treasure. - Tuyet gave a stack of uncooked rice cakes, advising to grill and eat them in the city to remember to come back and play. These gifts are immensely meaningful to the child: They demonstrate the love, care, closeness, and bond from the countryside friends to Diep. These are gifts the friends most cherish and value, akin to the precious, priceless friendship they have with the child. Question 4 Before returning to the city, what did the child promise to do? What is the significance of that action? Detailed solution: - Before returning to the city, the child promised to gather books to send back and create a village temple library. - This action by the child helps countryside friends have the conditions and opportunity to access knowledge in still difficult, lacking circumstances, especially showing sympathy and understanding for the countryside friends' situation. Question 5 What does the child imagine about next summer? Detailed solution: The child imagines next summer to be: going back to the countryside to visit grandparents, Aunt Lam, living in the welcoming arms of everyone, playing with friends Diep, Van, Le, Tuyet – the close and bonded friends in the countryside,… Question 6 What are your wishes for the upcoming summer vacation? Why? Detailed solution: In the upcoming summer vacation, I wish to participate in the martial arts class at the children's palace. Because learning martial arts is good for health and self-defense. My parents also support me learning martial arts. |
Note: The suggestions for preparing the lesson "Những ngày hè tươi đẹp" (Beautiful Summer Days) above are for reference only.
Prepare the lesson "Những ngày hè tươi đẹp" (Beautiful Summer Days) in grade 4 Vietnamese Language according to the "Chân trời sáng tạo" curriculum (Image from the Internet)
What does the Vietnamese knowledge of Grade 4 students include?
Based on sub-section 2 Section 5 of the Literature education program issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT, Grade 4 students acquire the following Vietnamese knowledge when studying Vietnamese:
- Rules for writing the names of organizations and agencies
- Vocabulary by topics
- The use of a dictionary, how to find words and their meanings in a dictionary
- Meanings of some easy-to-understand idioms
- Meanings of some common Sino-Vietnamese elements
- The effect of word choice in conveying meaning
- Nouns, verbs, adjectives: characteristics and functions
- Proper nouns and common nouns: characteristics and functions
- Sentence and main components of a sentence: characteristics and functions
- Adverbial phrases: characteristics and functions (to add information)
- Uses of the dash (to mark items in a list); hyphen (to connect words in a compound name); quotation marks (to mark the title of a work or document); parentheses (to mark explanatory parts)
- Personification rhetorical devices: characteristics and effects
- The topic sentence of a paragraph: characteristics and functions
- The three-part structure (introduction, body, conclusion) of a text: characteristics and functions of each part
- Types of texts and genres
+ Narrative text recounting an event witnessed; narrative text recounting a story, with illustrations
+ Descriptive text: describing animals, plants
+ Paragraphs expressing feelings and emotions about a character
+ Paragraphs giving opinions about a story, character, or event, explaining why such an opinion is held
+ Texts guiding steps to perform a task; invitations, applications, letters, work reports
- Information through images, data (non-verbal communication means)
Additionally, some literary knowledge in the Vietnamese Language subject for Grade 4 includes:
- Theme
- Characteristics of a character
- Imagery in poetry
- Dialogue in a literary script
>> See the full Literature education program issued with Circular 32/2018/TT-BGDDT: Download
Which publisher produces the textbook for grade 4 Vietnamese Language according to the "Chân trời sáng tạo" curriculum?
Based on the List of Grade 4 textbooks used in general education institutions issued with Decision 45/QD-BGDDT in 2023, the textbook for grade 4 Vietnamese Language according to the "Chân trời sáng tạo" curriculum is published by Vietnam Education Publishing House, authored by Nguyen Thi Ly Kha, Trinh Cam Ly (Co-Editors-in-Chief), Vu Thi An, Tran Van Chung, Pham Thi Kim Oanh, Hoang Thuy Thanh Tam.
- What are the 10+ brief and meaningful wishes for the Lunar New Year 2025? What are the rights of students in Vietnam?
- What is the link to take the semifinal round of the Contest "Youth Learning and Following the Ideology, Morality, and Style of Ho Chi Minh"?
- What are the guidelines for summarizing the story "The Termite and the Ant"? How many lessons does the 7th-grade Literature curriculum in Vietnam have?
- What are the guidelines for preparing the shortest lesson "Dục Thúy Sơn"? What are the required outcomes regarding literary texts for 10th-grade students in Vietnam under the Literature curriculum?
- What is the link to view the preliminary round results of the Contest "Youth Learning and Following the Ideology, Morality, and Style of Ho Chi Minh"?
- Vietnam: What are the 6+ sample paragraphs showing opinions about the topic "Students should respect and be grateful to workers"?
- What is the weather of Hanoi during the Lunar New Year 2025? Will outdoor activities not be organized for students in Hanoi during severe cold days?
- What are the answers for the 3rd examination of the "Learn about the 95th Anniversary of the Founding of the Communist Party of Vietnam and the History of the CPV Committee of Quang Ninh Province" contest?
- What is the sample analysis essay on the soldier's image in the poem "Tây Tiến"? What are the 04 assessment levels for the training results in each semester of continuing education students at the upper secondary level in Vietnam?
- What are the sample six-eight poems about mothers? What literary knowledge does the 6th-grade Literature curriculum in Vietnam include?