16:43 | 04/12/2024

Compilation of reading comprehension questions for the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 in Vietnam

What are reading comprehension questions for the Thinking Skills Assessment (TSA) of Hanoi University of Science and Technology? In the TSA exam room, what must candidates in Vietnam comply with?

Compilation of reading comprehension questions for the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 in Vietnam

Hanoi University of Science and Technology (HUST) announces the plan to organize the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 and launches the " Guidelines for Thinking Skills Assessment". Previously, HUST issued Decision 10461/QD-DHBK in 2024 (Download) regulating the examination rules for TSA.

In 2025, the TSA examination will basically remain stable, with only the content of the exam being modified to suit the new general education program as the number of subjects each candidate takes will vary. The structure of the TSA exam in 2025 at Hanoi University of Science and Technology includes three parts: mathematical thinking (60 minutes), reading comprehension (30 minutes), and scientific/problem-solving thinking (60 minutes).

Below is the reading comprehension questions for the TSA in 2025:

Read the following text and answer questions 1 to 7:

DOANH NGHIỆP VÀ ĐỔI MỚI SÁNG TẠO

[0] (TBTCO) - Theo Tiến sĩ Seng Kiong Kok - Giảng viên Đại học RMIT, làm rõ vấn đề, lên ý tưởng, phát triển giải pháp và thực thi là những nguyên tắc tư duy thiết kế cơ bản để dẫn dắt quy trình đổi mới sáng tạo ở doanh nghiệp thuộc mọi quy mô, từ các “gã khổng lồ” đa quốc gia đến những công ty khởi nghiệp từ cộng đồng. Vấn đề cốt lõi để mở rộng hoạt động đổi mới.

[1] Chia sẻ về những vấn đề liên quan đến hoạt động đổi mới sáng tạo, TS Seng Kiong Kok khẳng định, “đổi mới sáng tạo” hiện đang là cụm từ kích hoạt hành động trong thế giới doanh nghiệp. Dữ liệu khảo sát gần đây cho thấy, khái niệm này luôn nằm trong top 3 ưu tiên hàng đầu của các công ty. Ngoài ra, một số minh chứng cũng chỉ ra rằng, những doanh nghiệp đầu tư nhiều vào đổi mới trong giai đoạn đại dịch toàn cầu vừa qua đều có được kết quả kinh doanh cao hơn đối thủ.

[2] Mặc dù đổi mới sáng tạo đang thu hút được khá nhiều sự quan tâm nhưng đây vẫn là một khái niệm khó định nghĩa, bởi ở mỗi nơi lại có hình thái khác. Nhưng một điều chắc chắn là rất ít doanh nghiệp muốn bị coi là đang đứng ngoài cuộc chơi đổi mới. Việc thiếu định nghĩa cơ bản như vậy có thể là lý do khiến các doanh nghiệp vẫn còn yếu kém trong việc mở rộng quy mô đầu tư đổi mới để tạo ra giá trị cho tổ chức.

[3] Bên cạnh việc cho thấy những doanh nghiệp chú trọng đầu tư cho đổi mới sẽ kinh doanh tốt hơn sau giai đoạn Covid-19, nghiên cứu cũng chỉ ra rằng tỷ lệ các công ty có khả năng mở rộng quy mô đổi mới chỉ là 20%. Điều này đặt ra một câu hỏi đầy thách thức và cần được giải quyết. Dựa trên những nghiên cứu hiện có, có thể xác định ba vấn đề cốt lõi: thiếu văn hóa doanh nghiệp, ít coi trọng hợp tác trong và ngoài doanh nghiệp, không đánh giá cao và thiếu tuân thủ các mục tiêu của tổ chức. Nói một cách đơn giản, doanh nghiệp có chuyên môn và kiến thức kỹ thuật để đổi mới, nhưng họ thiếu năng lực lãnh đạo để điều phối, hướng dẫn và thúc đẩy các nguồn lực này nhằm đạt được mục tiêu.

[4] Để giải quyết vấn đề trên, TS Seng Kiong Kok khuyến nghị 4 giải pháp. Theo đó, giải pháp thứ nhất là cần phải hướng tầm nhìn ra ngoài nội bộ tổ chức để tìm động lực đổi mới. Việc sử dụng và xây dựng các nguồn lực đổi mới trong nội bộ là điều tốt, nhưng nếu có thể tăng cường những hoạt động này bằng các cơ chế bên ngoài thì đây sẽ là động lực bổ sung để thu hẹp khoảng cách giữa đổi mới và các giá trị tạo ra.

[5] Thứ hai, việc tìm hiểu về cơ cấu tổ chức sẽ giúp xác định cách khai thác những nguồn lực đổi mới có giá trị. Cơ cấu tổ chức ở đây bao gồm các cấu trúc hữu hình như mạng lưới chi nhánh và vị trí địa lý, cũng như các tổ hợp cấu trúc chính trị - xã hội ít hữu hình hơn như hệ thống lãnh đạo và quản trị.

[6] Thứ ba, cần chú trọng trau dồi và hỗ trợ các nhóm khác nhau trong đội ngũ nhân sự. Đổi mới là một quá trình mang tính chất đột phá, đòi hỏi các tổ chức và nhân sự phải hiểu rõ hơn về những vấn đề hiện tại và loại bỏ những lối mòn trong tư duy. Một nhiệm vụ quan trọng trong quá trình đổi mới là tạo ra môi trường cho phép các cá nhân sáng tạo và đưa ra ý kiến không đồng thuận, cũng như hỗ trợ họ về mặt tâm lý khi phải đưa ra ý kiến.

[7] Giải pháp thứ tư là cần hiểu rõ hành lang quy định để đảm bảo đổi mới sáng tạo phù hợp với các mục tiêu của tổ chức. Cần lưu ý rằng đổi mới thường chỉ thực sự diễn ra khi doanh nghiệp phải đối mặt với trở ngại, còn hành lang quy định trong và ngoài nước sẽ giúp xác định mức độ đổi mới thể chế.

[8] “Những biện pháp can thiệp trên không chỉ giúp thu hẹp khoảng cách giữa giá trị tạo ra với hoạt động đổi mới của doanh nghiệp mà còn tác động đến các thế hệ tương lai, đặc biệt là những sinh viên đang học tập hoặc sắp tốt nghiệp, chuẩn bị tham gia vào thị trường lao động…” – TS Seng Kiong Kok nói.

[9] Thông điệp đổi mới sáng tạo chung là cần quan tâm đến khả năng bổ trợ và khả năng thích ứng của các kỹ năng trong lực lượng lao động nhằm đón đầu những bước chuyển đổi số tiếp theo trong nền kinh tế. Các bộ kỹ năng truyền thống cần được bồi đắp để bắt kịp tốc độ chuyển đổi nhanh và doanh nghiệp cần nhận thức rõ lợi ích từ các cơ hội hợp tác. Mặc dù doanh nghiệp có thể tự mình đổi mới, nhưng hợp tác sẽ đem lại lợi ích chung lớn hơn.

(Nguồn: Tác giả Đỗ Doãn, Thời báo Tài chính, Bộ Tài chính Việt Nam, đăng ngày 04/01/2023)

Câu 1: Ý chính của bài viết là gì?

A. Các nguyên tắc tư duy thiết kế cơ bản để đổi mới sáng tạo ở doanh nghiệp

B. Vai trò của TS Seng Kiong Kok với tiến trình đổi mới sáng tạo ở doanh nghiệp

C. Vai trò và chức năng của doanh nghiệp trong tiến trình đổi mới sáng tạo

D. Giải pháp giúp doanh nghiệp mở rộng hoạt động đổi mới sáng tạo hiệu quả

Đáp án: D

Câu 2: Theo đoạn 1, “đổi mới sáng tạo” là biện pháp giúp các doanh nghiệp đạt được kết quả kinh doanh nằm trong top 3 trong giai đoạn đại dịch toàn cầu. Đúng hay sai?

A. Đúng

B. Sai

Đáp án: Sai

Refer to more reading comprehension questions for the TSA in 2025 (Download)

Compilation of Reading Comprehension Questions for the TSA 2025 Assessment Test?

Compilation of reading comprehension questions for the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 in Vietnam​ (Image from Internet)

In the TSA exam room, what must candidates in Vietnam comply with?

According to Clause 4, Article 14, Decision 10461/QD-DHBK in 2024 (Download) regarding the Regulations on the Thinking Skills Assessment (TSA) of Hanoi University of Science and Technology, the responsibilities of candidates in the examination room are specified as follows:

- Comply with the instructions of the Exam Committee and the guidelines of the Exam Officials and Technical Board;

- Sit in the designated seat with your exam number;

- Before starting the exam, check the functionality of the computer; if there are issues, report immediately to the Exam Officials/Technical Board for resolution; enter all required information into the computer, and fill out all required information on scratch paper;

- During the exam, if issues arise, report immediately to the Exam Officials or Technical Board for resolution;

- Do not exchange, cheat, disrupt the examination room, or engage in fraudulent activities. When wanting to speak, raise your hand, and only express your opinion publicly when permitted by the Exam Officials;

- Leaving the examination room and area is only permitted after the exam time ends. In necessary cases, candidates may leave the examination room only with the permission of the Exam Officials and must be under the supervision of the Monitoring Official; in emergency situations, leaving the examination room and area is decided by the Exam Site Chief.

Can universities in Vietnam independently organize admission exams?

Based on Clause 1, Clause 2 of Article 60 in the Education Law 2019:

Duties and Powers of Educational Institutions

  1. Educational institutions have the following duties and powers:

a) Publicly announce educational objectives, programs, plans, conditions ensuring educational quality, evaluation results, and quality accreditation of education; the system of diplomas and certificates of the institution;

b) Organize admissions, education, training, scientific research, and the transfer of training and scientific research results in accordance with their functions, duties, and powers; certify or award diplomas and certificates as authorized;

c) Proactively propose needs, participate in recruiting educators and employees in public schools; manage and use educators and employees; manage students;

d) Mobilize, manage, and use resources according to legal regulations; build physical facilities to meet standardization and modernization requirements;

dd) Cooperate with families, organizations, and individuals in educational activities; organize educators, employees, and students to participate in social activities, community service.

  1. The implementation of duties, organizational structure, personnel, and finances of public schools is regulated as follows:

a) Kindergartens, general educational institutions practice democracy rules in schools; have the responsibility to account to society, learners, and management authorities; ensure the participation of learners, families, and society in school management. Management of kindergartens and public general educational institutions is conducted as provided by the Government of Vietnam;

b) Vocational education institutions, higher education institutions exercise autonomy and accountability in accordance with the Law on Vocational Education, Higher Education Law, and other related legal regulations.

....

Additionally, based on Clause 2, Article 34 of the Higher Education Law 2012:

Admission Criteria and Admission Organization

...

  1. Admission organization:

a) Admission methods include: examination, verification, or a combination of examination and verification;

b) Higher education institutions autonomously decide the admission method and are responsible for admission.

...

Thus, according to the above regulations, it can be seen that universities have the right to have autonomy in student admissions.

Therefore, universities are fully permitted to organize their own entrance exams, but must have a mechanism and inform the candidates.

Related Posts
LawNet
What is the announcement of the illustrative question papers for the competency assessment exam 2025 held by Ho Chi Minh City University of Education? What is the standard on recruitment and training at higher education institutions?
LawNet
Illustrative questions for the scientific/problem-solving thinking of the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 in Vietnam
LawNet
Compilation of reading comprehension questions for the Thinking Skills Assessment (TSA) in 2025 in Vietnam
LawNet
What are details of the Draft on the Regulation for organizing examinations and issuing foreign language certificates? What are the standards for organizations conducting Foreign Language Proficiency Assessments in Vietnam?
LawNet
What are regulations on handling candidates violating the Regulations of the Language Proficiency Assessment Examination in Vietnam according to the latest Draft?
LawNet
Vietnam: What is the newest list of 35 universities and academies eligible for holding the English Proficiency Assessment Exam? What does the application for taking the English proficiency assessment exam include?
LawNet
What are the 08 sample question papers for the competency assessment exam 2025 held by Hanoi National University of Education?
LawNet
What is the structure of question papers of the competency assessment exam 2025 held by Ho Chi Minh City National Parent University?
Lượt xem: 83

Đăng ký tài khoản Lawnet

Đơn vị chủ quản: Công ty THƯ VIỆN PHÁP LUẬT.
Chịu trách nhiệm chính: Ông Bùi Tường Vũ - Số điện thoại liên hệ: 028 3935 2079
P.702A , Centre Point, 106 Nguyễn Văn Trỗi, P.8, Q. Phú Nhuận, TP. HCM;